The topic complex is focused to find the ways how to uderstand to the language of fine and music art. The conception of
education starts as an anlyse of a shape, space and time, then continue as an analyse of composition proces and finaly
provides the view to artistic form and meaning of whole structures.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)
Tematický celek je zaměřen na hledání cest k porozumění řeči výtvarného umění a hudby. Metodologická koncepce
vychází od analýzy tvaru, prostoru a času přes kompozici a hudební formu a význam ke struktuře.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)
the interpretation of ?shape" as a base component in space and time. The relation of fine art and music art pieces.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)
Analýza kompozice, hudební formy, tektoniky a struktury výtvarného a hudebního díla
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)
Bláha,J.: Struktura výtvarného a hudebního díla I - Tvar, prostor a čas
Bláha,J.: Struktura výtvarného a hudebního díla II - Kompozice a hudební forma
Bláha,J.: Estetická výchova pro střední školy. Umění jako obraz doby. Praha : Scientia
Medica, 2001
Bláha,J.: Křižovatka geneze moderního malířství a hudby, Univerzita Karlova, PedF UK, Praha 2007
Michels,U.: Encyklopedický atlas hudby. Nakladatelství LN : Praha 2000
Kulka,J.: Psychologie umění. Odeon : Praha 1991
Šíp,L.: Řeč tónů. Umění vnímat umění. Praha 1985
Zenkl,L.: ABC hudební nauky. Praha 1982
Zenkl,L.: ABC hudebních forem. Praha 1990
Kouba,J.: ABC hudebních slohů Praha 1988
Poledňák,I.: Stručný slovník hudební psychologie. Praha 1984
Kohoutek,C.: Hudební kompozice. Praha 1989
Hrčková,N.: Dějiny hudby I. Hudba středověku, Ikar : Praha
Hrčková,N.: Dějiny hudby II. Hudba renesance, Ikar : Praha
Hrčková,N.: Dějiny hudby VI/1. Hudba 20.století/1, Ikar : Praha, 2006
Hrčková,N.: Dějiny hudby VI/2. Hudba 20.století/2, Ikar ? Praha, 2007
Hughe,R.: Řeč obrazů. Praha 1973
Francastel,P.: Figura a místo (ed. ARS). Praha 1984
Panofsky,E.: Význam ve výtvarném umění (ed. ARS). Praha 1981
Hall,J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991
McLuhan,M.: Jak rozumět médiím. Praha 1991
Flusser,V.: Moc obrazu. Výtvarné umění č.3-4, roč. 1996
Khol,J.: Interpretace. Nástin teorie a praxe interpretování,
Praha 1989
Štikar,J.: Obrazová komunikace, Praha 1992
Vacková,R.: Věda o slohu I, Praha 1993
Prokop,D.: Obecná uměnověda, Praha 1994
Kadeřávek,F.: Geometrie a umění v dobách minulých, Praha 1994
Chvatík,K.: Strukturální estetika, Praha 1994
Mokrejš,A.: Filozofie a život - život a umění, Praha 1995
Blažíček,O.J.-Kropáček,J.: Slovník pojmů z dějin umění. Praha 1990
Trojan,R.-Mráz,B.: Malý slovník výtvarného umění. Praha 1990
Sypher,W.: Od renesance k baroku. Praha 1971
Dorfles,G.: Proměny umění. Praha 1976
Slovník české hudební kultury. Supraphon : Praha 1997
Tučně vytištěná literatura je povinná
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)
Bláha,J.: Struktura výtvarného a hudebního díla I - Tvar, prostor a čas
Bláha,J.: Struktura výtvarného a hudebního díla II - Kompozice a hudební forma
Bláha,J.: Estetická výchova pro střední školy. Umění jako obraz doby. Praha : Scientia
Medica, 2001
Bláha,J.: Křižovatka geneze moderního malířství a hudby, Univerzita Karlova, PedF UK, Praha 2007
Michels,U.: Encyklopedický atlas hudby. Nakladatelství LN : Praha 2000
Kulka,J.: Psychologie umění. Odeon : Praha 1991
Šíp,L.: Řeč tónů. Umění vnímat umění. Praha 1985
Zenkl,L.: ABC hudební nauky. Praha 1982
Zenkl,L.: ABC hudebních forem. Praha 1990
Kouba,J.: ABC hudebních slohů Praha 1988
Poledňák,I.: Stručný slovník hudební psychologie. Praha 1984
Kohoutek,C.: Hudební kompozice. Praha 1989
Hrčková,N.: Dějiny hudby I. Hudba středověku, Ikar : Praha
Hrčková,N.: Dějiny hudby II. Hudba renesance, Ikar : Praha
Hrčková,N.: Dějiny hudby VI/1. Hudba 20.století/1, Ikar : Praha, 2006
Hrčková,N.: Dějiny hudby VI/2. Hudba 20.století/2, Ikar ? Praha, 2007
Hughe,R.: Řeč obrazů. Praha 1973
Francastel,P.: Figura a místo (ed. ARS). Praha 1984
Panofsky,E.: Význam ve výtvarném umění (ed. ARS). Praha 1981
Hall,J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991
McLuhan,M.: Jak rozumět médiím. Praha 1991
Flusser,V.: Moc obrazu. Výtvarné umění č.3-4, roč. 1996
Khol,J.: Interpretace. Nástin teorie a praxe interpretování,
Praha 1989
Štikar,J.: Obrazová komunikace, Praha 1992
Vacková,R.: Věda o slohu I, Praha 1993
Prokop,D.: Obecná uměnověda, Praha 1994
Kadeřávek,F.: Geometrie a umění v dobách minulých, Praha 1994
Chvatík,K.: Strukturální estetika, Praha 1994
Mokrejš,A.: Filozofie a život - život a umění, Praha 1995
Blažíček,O.J.-Kropáček,J.: Slovník pojmů z dějin umění. Praha 1990
Trojan,R.-Mráz,B.: Malý slovník výtvarného umění. Praha 1990
Sypher,W.: Od renesance k baroku. Praha 1971
Dorfles,G.: Proměny umění. Praha 1976
Slovník české hudební kultury. Supraphon : Praha 1997
Tučně vytištěná literatura je povinná
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)
seminary
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)
seminář
Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)
The seminary thesis focused to comparation the fine and music art piece your choose.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)
Seminární práce zaměřená na komparaci vybraného výtvarného a hudebního díla.
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)
The shape and the space, composition, the form of music, tectonic and structure in objective fine art and the music, in abstract paitings and atonal music, untraditional expression media and technique, the termins of fine and music art.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (13.02.2009)
Kompozice, hudební forma, tektonika a struktura v předmětném výtvarném umění a hudbě, v abstraktním malířství a atonální hudbě, netradiční výrazové prostředky a techniky, terminologie výtvarného umění a hudbyTeorie:
1. Obecné principy řádu I (vztah morfologie a tektoniky, tektoniky a kompozice a
hudební formy, hlavní kritéria kompozice a hudební formy)
2. . Plošná (lineární) kompozice a jednohlasé a lineárně kontrapunktické hudební
formy
3. Prostorová kompozice a proměny hudebních forem polyfónní faktury od ars
nova k baroku
4. Od objektivity řádu k subjektivitě prožitku I (objektivní řád výtvarného a
hudebního klasicismu; kompozice a hudební forma jako dokonale propracované
schéma)
5. Od objektivity řádu k subjektivitě prožitku II (subjektivita prožitku jako zdroj
uvolnění kompozice a hudební formy romantismu a novoromantismu)
6. Opojení svobodou a hledání nového řádu I (proces od postupného uvolňování
schématu k organickému principu kompozice a hudební formy)
7. Opojení svobodou a hledání nového řádu II (od matematického řádu k identitě a
repetitivní formě - od op-artu a neokonstruktivismu a multiseriální hudby k
výtvarnému a hudebnímu multiserialismu.
8. Otevřená kompozice a hudební forma I (tvůrčí spontánnost od akční malby a
aleatoriky k otevřené kompozici amer. neodada a indeterministické hudby)
9. Otevřená kompozice a hudební forma II (syntéza řádu a svobody a nedělitená