|
|
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
|
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Designing and testing of different models of museum/gallery education, designing a model of action research, application of relevant research methods, producing a written research report.
|
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
ELLIOT, J.: Action Research for Educational Change. Developing Teachers and Teaching. Philadelphia, Milton Keynes: Open Univesity Press, 2001. FULKOVÁ, M. (2008): Diskurs umění a vzdělávání, Chapter Research methods in Art Education. Praha: H+H. FULKOVÁ, M.; TIPTON, T.: A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The International Journal of Art and Design Education, 2008, 27, č. 1. ISSN 1476 - 8062 GITLIN, A. et al.(1992) Teachers' Voices for School Change ( An Introduction to Educative Research). London: Routledge, 1992. McINTYRE, A. (2003) Participatory action research and urban education: Reshaping the teacher preparation process. Equity & Excellence in Education, 36(1):28.39, 2003 MASON, R.: Art Teachers and Action Research. Educational Action Research 13 (4), 2007, pp. 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. www.vuppraha.cz MOURA, A.: Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art. 4 (1), pp. 29 - 43. SCHÖN, D. A.: The Reflective Practitioner. (How Professionals Think in Action). New York: Basic Books, 1983. SLAVÍK, J.: Mezi osobitostí a normou. In SLAVÍK, J.(ed.): Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. SLAVÍK, J.: Pojem ?koncept" v autonomním pojetí výchovy. Pedagogika, 1995, XLV, 4, s. 328 - 338. SLAVÍK, J., FULKOVÁ, M.: Receptivní profil dětského návštěvníka muzea (Výzkumná zpráva grantového úkolu nadace Open Society Fund). Praha: UK PedF, Katedra výtvarné výchovy, 1999.STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J.: Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. (Překlad Ježek, S.) Brno, Boskovice: Sdružení podané ruce, Nakladatelství Albert, 1999. Protokoly k výzkumu (u M. Fulkové, KVV), M. Novotná: Portfolio a DP Matali Grasset, Jírovec, Uhlíř, Šmíd: Portfolio Surrealismus, 2004, KVV, Portfolio Rokoko, 2004, Portfolio Čtenář Dostojevského, 2004, Portfolio J. Jiroušková:František Skála 2005 Vybraná výzkumná portfolia z projektů 2005/8
Další literatura CODEOVÁ, L.: Poznanie a subjektivita. (Překlad Farkašová, E.) In FARKAŠOVÁ, E.; KALNICKÁ, Z.; KICZKOVÁ, Z. (eds.)(1994) Štyri pohl'ady do feministickej filozofie. Bratislava: Archa, 1994. FULKOVÁ, M.: Děti nevyrůstají v galeriích. Diskurs empirického diváka. In Šupšáková, B. Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit, Bratislava, 2004. Str. 151 - 178. ISBN 80-968441-1-3 FULKOVÁ, M.: Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. In MUHIĆ J.: Specifika vzdělávání dětí z různých minoritních skupin na území ČR se zřetelem ke zvláštnostem rodinných systémů, kulturních tradic a specifik rodinné výchovy. Výzkumná zpráva VZ MSM 1141 00 006, Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, IPPP Praha, 2003 - d. FULKOVÁ, M.: Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Výtvarná výchova, 2004 - f, 44, Mimořádné číslo: Myšlení, tvorba, dialog. s. 16 - 24. HAZUKOVÁ, H.: Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově. In SLAVÍK, J.: (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Praha: Universita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
JANÍK, T.: Význam Schulmanovy teorie pedagogických znalostí pro oborové didaktiky a pro vzdělávání učitelů. Pedagogika, 2004, LIV, 3, s. 243 - 250.
JANÍK, T.: Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání (Pedagogický výzkum v teorii a praxi). Brno: Paido, 2005. NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova jen ve škole? (Výtvarná výchova otevřená mimoškolským institucím). Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004.
SLAVÍK, J.; PEKÁRKOVÁ, Š.: Jak se mluví ve výtvarné výchově (Srovnání výzkumů pedagogické komunikace ve výtvarné výchově z let 1989 - 1992 a 1999 - 2000). Výtvarná výchova, 2001, 41, 4, s. 5 - 7. STEWART, R.: Constructing Neonarratives: A Pluralistic Approach to Research. Journal of Art & Design Education, 1997, 16, 3, s. 223 - 231.
|
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Forms of teaching: lecture 1 seminar 2
|
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submission of case studies and application of basic steps of action research. 100 %
Examination: Written test of terminology. Submission of research portfolio, research protocols, analyses and interim report, mind maps and findings (group). Defending a final written research report (individual).
|
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2009)
Culture, cultural interface. Qualitative action research, grounded theory, categories, coding, nods of meaning, interpretation. Educational framework: Art and Culture. Syllabus: Testing a model education inn collaboration with professional advisors of partner institutions (UPM, Galerie Rudolfinum, NG, DOX) and schools. Introduction to qualitative action research in art education, reflective practice, reflective competencies in an art education teacher (D. Schön). Gitlin´s horizontal evaluation, analysis of primary research documents according to Strauss - Corbin methodology. Structuring and producing a written research report.
|