|
|
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
|
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
understanding the process of creation and process of art to its structure and systemś connections |
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
ARNHEIM, R.: Art and Visual Perception. Barkley, 1974 CRICK, F.: Věda hledá duši. Praha: MF 1977FINK, E.: Hra jako symbol světa. Praha 1993 FONTANA, D.: Tajemný jazyk symbolů. Praha 1994 FRANCASTEL P.: Figura a místo. Praha: Odeon 1984GOMBRICH, E. .: Umění a iluze. Praha: Odeon 1985 HALL,J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991 KANDINSKY, .: O duchovnosti v umění. Praha: Triáda 1998 KENTOVÁ, S.: Kompozice. Bratislava 1996 KULKA, J.: Psychologie umění. Praha: SPN 1991KULKA, T.: Umění a kýč. Praha 1994 LIESSMANN, K.: Filozofie moderního umění. Olomouc: Votobia 2000 PANOFSKY, E.: Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon 1981 SAGAN, C.: Draci z ráje. Úvahy o vývoji lidské inteligence. Praha 2001 VYGOTSKIJ, L .S.: Psychologie umění. Praha: Odeon 1981WELTOBOVÁ, J.: Jak vnímat obrazy. Bratislava 1995 ZHOŘ, I.: Proměny soudobého výtvarného umění. Praha: SPN 1992 ZUSKA, V.: Estetika. Praha: Triton 2001 |
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
Forms of teaching: lecture / seminar 2/1
|
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
1. active participation in seminars 2. making reserges, analyses, commentares and studies from studying literature, presentation and defension in seminars in conditioned terms 3. successfuly graduation two testes: psychology of perception and psychology of art in conditioned terms |
|
||
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2008)
analyse vizual perception a vizualś forms. Fyziologic, neurofyziologic and psychologic factors. Origin of art work - content, form, stimul, theme - J. Kulka Comparation of spontal introspection and scienceś analyze pictureś forms by basic of study literature. Recherges, analyze and reflection of study literature. L.S. Vygotskij, Piere Francastel, E.H. Gombrich Key words:art work, structure, content, theme, form, symbol, icon - creation, perception, reception, aperception, response, interaction, intepretation. |