Psychological Diagnostic Basics
Psychological diagnostic characteristics, requirement for diagnostics methods (validity, reliability, objectivity). Clinical and statistical diagnostic methods used at psychological counselling centres and health service. Specifics of diagnostic process at childhood, especially at preschool age. Typical problems at preschool age and their diagnostic (laterality, school maturity, childhood neurosis, socials problems in kindergartens etc.).
Last update: Erudio ()
Cílem kurzu, který je ukončen klasifikovaným zápočtem, je seznámení budoucích učitelem mateřských škol se základními poznatky o psychologické diagnostice. V první fázi se jedná o obecné principy diagnostiky (předmět, požadavky na diagnostické metody). Dále je to obeznámení s jednotlivými diagnostickými metodami a průběhem vyšetření dítěte v raných vývojových stadiích (batole - mladší školní věk).
Pozornost bude věnována možným přenosům pro rozvoj diagnostických dovedností - pozorování dítěte, rozhovor s rodiči v prostředí mateřské školy.
Završením jsou nejčastější problémy v předškolním věku vedoucí k psychologické diagnostice a intervenci (např. adaptační problémy v MtŠ, nerovnoměrný psychický vývoj, opožděný vývoj řeči, nevyhraněná lateralita, neurotické projevy, problémy v rodině, školní zralost, nadané děti a časní čtenáři).
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
Literature - Czech
Studijní literatura:
Bogdanowitzová, M. - Swierkozsová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava, Kasimo 1998.
Švancarová, D., Kucharská, A.: Test rizika poruch čtení a psaní u nastupujících školáků. Praha, Scientia 2001.
Švancara J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje Praha, SPN 1980
Hadj Moussová, Z., Duplinský, J.: Pedagogicko psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PedF UK 2002.
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2007)
Syllabus -
The aim of the course:
Acquisition of general concepts about psychological diagnostics
The content of the course:
?Subject of psychological diagnostics: the concept of diagnostics, the aim of the psychological diagnostics
?Casuistic x psychometric approach to diagnostics
?Psychodiagnostic methods- clinical and tests
?Principles of the diagnostics in different stages: infant, early childhood, preschool age
?Diagnostics in preschoole age
?The most common problems in preschool age leading to psychological diagnostics
Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
Předmět psychologické diagnostiky: pojem diagnostiky, cíl psychologické diagnostiky, otázka proč, kdy a jak diagnostikovat, požadavky na dg. metody (validita, reliabilita, objektivita), princip standardizace.
Kazuistický x psychometrický přístup k diagnostice.
Psychodiagnostické metody klinické (pozorování, rozhovor, analýza produktů) a testové (testy obecných a speciálních schopností, testy osobnosti - dotazníky, posuzovací škály, projektivní testy).
Principy diagnostiky v období kojeneckém, batolecím, předškolním.
Oblasti diagnostiky v předškolním věku: vývojová diagnostika, hrubá a jemná motorika, percepční a kognitivní funkce, lateralita, sociální vztahy, školní zralost.
Nejčastější problémy v předškolním věku vedoucí k psychologické diagnostice: adaptační problémy v MtŠ, nerovnoměrný psychický vývoj, opožděný vývoj řeči, nevyhraněná lateralita, neurotické projevy, problémy v rodině, školní zralost, nadané děti a časní čtenáři.