|
|
|
||
Classroom as social group
Small social group: definition, characteristics. Development of social group in the classroom. Group structure and dynamics. Roles, status, leadership. Group norms. Conformity. Group cohesion Social climate. Diagnostics of the social group: sociometry. Possibilities of intervention in the clasroom social group.
Last update: Erudio ()
|
|
||
Studijní literatura:
Hadj Moussová Z. - Duplinský J. a kol. (2002): Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PeF UK Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK Hayesová, N. (1998): Základy sociální psychologie. Praha, Portál Hrabal, V. (2002): Sociální psychologie. Praha, PeF UK Hrabal, V. (1989): Jaký jsem učitel. Praha, SPN Hrabal, V. (2002): Diagnostika. Praha, PeF UK Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus. Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU Musil, J.V. (1999): Speciální psychologie. Olomouc, UP Musil J.V.: Sociometrie v psychologické kognici. Olomouc, CTF UP 2003 Řezáč, J. (1998): Sociální psychologie. Brno, Paido Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum
http://klima.pedagogika.cz/
Last update: HADJMOU/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2007)
|
|
||
Aim of course: Center of attention is peer group in the school class and its characteristics. Student should learn to use group dynamics in his work in profit of one student or the whole class. Content of course: 1.Social group definition. Characteristics and formation of group. 2.Development of social group in the class. 3.Structure and dynamics of group. Roles and social positions. 4.Methods of group diagnostic. 5.Diagnostics of social climate. 6.Interpretation of diagnostic data. 7.Possibilities of intervention in the group. Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
|