Problems of child in relation to the school. Role of school psychologist. Norms and normality. Developmental characteristics as source of problems in the school. Impact of dysfunctional social circumstances. Deprivation and subdeprivation. Sociocultural handicap. Values, moral development of child. Dysfunctional socialisation in the family and school. Problem peer relations. Handicaped child in the school and its integration. School failure. Learning disorders, attention disorders. Problems in school adaptation, aggression in the peer group. Behavior disorders. Abused child. Minority child.
Last update: Erudio ()
Problémové dítě ve škole
Kurz by měl poskytnout základní informace o obtížích dítěte ve škole, jejich možných příčinách a následcích, možnostech diagnostiky a případné intervence. Základním hlediskem je odraz obtíží dítěte ve školní situaci, jejich zpracování školou, rodinou i dítětem samotným ve vztahu k práci poradenského psychologa. Obsahem kurzu je seznámení s variantami problémů dítěte školního věku (adaptační potíže, reakce na psychosociální či somatickou zátěž, školní neúspěch, poruchy chování apod.). Součástí kurzu je rovněž informace o postiženém žákovi a základních charakteristikách jednotlivých typů postižení ve vztahu k integraci do běžné školy. Pozornost je věnována i některým jevům a problémům současné školy - agresivita ve škole, šikana, děti uprchlíků apod. a případům týraných a zneužívaných dětí.
Last update: Erudio ()
Literature - Czech
Literatura:
Vágnerová, M. - Hadj Moussová, Z. - Štech, S. (2000): Psychologie handicapu. Praha, Portál
Vágnerová, M. (1997): Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, Karolinum
Vágnerová, M. (1999): Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál