Clinical seminar in school psychology
Empirical research of school life -getting acquainted with future clients: pupils, teachers, parents. Gathering data through intensive participant observation in one class. Analysing data and articulating a central theme. Elaborating integrative diagrams and writing memos, draft and final versions of a research report.
Last update: Erudio ()
Klinický semestr (školní psychologie)
Těžiště klinického semestru spočívá v poznávání budoucích klientů (žáků, učitelů, rodičů) v situacích vyplývajících ze života základní školy a v interpretování jejich života a problémů. Obsahem je badatelská práce v terénu ZŠ a teoretizace empirické zkušenosti. Výstupem pak materiálová práce v rozsahu 20-25 stran, ve které se vyžaduje práce s adekvátní literaturou k vybranému tématu. Studenti při zpracovávání postupují podle principů etnografické metody a kvalitativní analýzy dat. Kurz je zakončen klasifikovaným zápočtem.
Last update: Erudio ()
Literature - Czech
Literatura:
Věcná
Pražská skupina školní etnografie: Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha, Karolinum
2005.
Pražská skupina školní etnografie: První až osmá třída. Výzkumné zprávy pro GA ČR 1995 -
Gesell, A. a kol.: The child from five to ten. New York, Harper and Row 1976.
Příhoda, V.: Ontogeneze lidské psychiky I. Vývoj člověka do 15 let. Praha, SPN 1977.
Corsini, R. J. (Ed.): Encyclopedia of Psychology.New York, Wiley 1984.
Hussen T., Postlethwaite (Eds.): The International Encyclopedia of Education. Oxford,
Pergamon Press 1988.
Metodologická
Spradley, J. P.: The Ethnographic Interview. New York, Holt, Rinehart and Winston 1979.
Spradley, J. P.: Participant Observation. New York, Holt, Rinehart and Winston 1980.
Strauss, A. L., Corbinová J.: Základy kvalitativního výzkumu. Brno, Albert 1999.
Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
Syllabus -
Course Target:
Training in the rules of psychological field research of a specified educational phenomenon - research report in publishable quality
Course Contents:
round off the research activity, launched in the previous semester (Psychological Methodology II), with a publication in The Archive of the Research on Mental Development and its History - Students Works(http://www.pedf.cuni.cz/kpsp/archivvyzkumu/kpsp/index.php);
specify and carry-out the agenda in conceptualising the studied phenomenon, in gathering data, reading of relevant literature, writing the final report - all based on the assessment of the preliminary research report/memorandum issued from the previous research course;
elaborate the conceptualisation of the studied phenomenon with the aid of conceptual map - diagram;
focalize the collection of data according to the needs in the conceptualisation of the studied phenomenon (in general: getting the idea of its variability in a natural sociological unit - e.g. school class; of its ecological validity - children's life in an educational institution; its developmental validity - one or more "grades" of the studied education);
commit reading of relevant literature to looking for an argument, discussion, alternative conceptualisation of the studied phenomenon;
direct one's writing to theoretical integrity of the analytical story and to formal soundness of the published text;
utilise consultations with colleagues (seminar - particular problems of particular students) as means of immediate inspiration and/or generalizable methodological experience.
Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
Cíl kurzu:Nácvik pravidel terénního psychologického výzkumu na vybraném edukačním jevu -
v rozsahu výzkumu (vs. předvýzkum) a zpracování zprávy typu publikovatelného textu
Obsah kurzu:
završit výzkumnou činnost, započatou v předchozím semestru (K 07 Psychologická
metodologie II), publikací ve společném sborníku (stránce) Práce studentů - školní gramotnost
v Archívu výzkumu psychického vývoje a jeho historie na internetových stránkách katedry