SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Art Education III - O04321295
Title: Speciální výtvarná výchova III
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: SPVV
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Linda Arbanová, Ph.D.
Pre-requisite : O04321294
Is pre-requisite for: O04321296
Annotation -
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)
From personal understanding concepts of contemporary art in relevant pedagogical contexts to ability to develop and design models of art education for students with special needs. Cultural, multicultural, social and gender issues.
Aim of the course -
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)

Aims: to understand concepts of contemporary art in relevant pedagogical contexts. To gain ability to develop and design models of art education for students with special needs. Discussing cultural, multicultural, social and gender issues.

Literature -
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)

Literature:

Fulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691

Fulková, M. (2004) Kresba jako komunikace. Sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Speciální číslo Výtvarné výchovy Myšlení, tvorba, dialog.

Fulková, M., Kitzbergerová, L. (1999 - 2004) Edukativní programy pro Galerii Rudolfinum: Nan Goldin/Budu tvým zrcadlem, Michael Biberstein/Mysli si krajinu, Rheims-Bramly/INRI-14 obrazů k zastavení, Čchiou S´-hua/Zabal se do mlhy, Současná čínská fotografie/Podivné nebe- vstupte pětkrát, Mikuláš Medek/Oko.

Gabliková, S. (1995). Selhala moderna? Olomouc, Votobia

Fulková, M. (2004) Děti se nenarodily v galeriích. In Šupšáková, B. (ed.) (2004) Vizuálna kultúra a umenie v škole. Digit Bratislava. ISBN 80-968441-1-3

Honneth, A. (1996). Sociální filosofie a postmoderní etika. Filosofia, Nakl. Filosofického ústavu AVČR. ISBN 80 - 7007-082-X

Kesner, ml. L. (2000). Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie ISBN 80-7035-155-1, 80-7203-252-6

Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. Praha, ISV nakladatelství ISBN 80-85866-72-2

Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze.

Štech, S. (2004). Vzdělávací programy mají umožnit poznání aneb Brána mysli otevřená. In Brabcová, A. (ed.) (2004). Brána muzea otevřená. OSF Praha, Nakl. JUKO Náchod. ISBN 80-86213-28-5

Magazines:

Výtvarná výchova, I JADE, Atelier, Umělec, Labyrint, Analogon.

Requirements to the exam -
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)

Evaluation:

compulsory attendance on seminars and lectures, coninuous seminar excercises, compulsory literature

Final exam: test

Syllabus -
Last update: ARBANOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2009)

Sylabus:

Theory - experience and reflectivity in art education. Reflective competencies of art teacher. Artetherpay and artefiletics as context for pedagogical work.Cultural and multicultural frmaes of contmeporary art. Sociology, philosophy, etics and art education.

Key words:

art, art education, artetherapy, concept, discourse, institutions, gallery education

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html