Posláním předmětu je poskytnout studentům potřebné informace k hledání a ověřování možností jak využít prakticky zaměřené předměty (PZP) pro plnění cílů základního vzdělávání v oblasti Člověk a svět práce při vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou speciální didaktiky PZP, prakticky ověřit na modelových příkladech vybrané formy a prostředky výuky a vytvořit předpoklady pro získání potřebných kompetencí budoucích učitelů pro výuku jednotlivým složkám PZP na speciálních základních školách.
Last update: Battistová Eva, PaedDr. (31.01.2006)
Literature - Czech
HONZÍKOVÁ, J.; BAJTOŠ, J. Didaktika pracovní výchovy na 1.stupni ZŠ.Plzeň: ZU, 2004. ISBN 80-7043-255-1
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007.
VODÁKOVÁ, J., CETLOVÁ, M., DYTRTOVÁ, R., BERÁNEK, V. Speciální pracovní výchova a ergoterapie.2. upr. vyd.
Praha: UK PedF, 2007. ISBN 978-80-7290-322-1 ( zde uvedeny další informační zdroje)
Last update: VODAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.02.2009)
Syllabus - Czech
vyučovací zásady a principy, jejich aplikace v PZP;
organizace vyučování a učení v předmětech vzdělávací oblasti Člověk a svět práce;
organizační a sociální formy výuky při pracích v učebně, v dílně, na školní zahradě, při exkurzích;
prostředky výuky, jejich specifika pro pracovní činnosti různě starých a různým způsobem znevýhodněných žáků: materiály, nářadí a pomůcky, dílny, specializované pracovny, školní zahrady a kuchyně, možnosti využití ICT;
bezpečnost a hygiena práce v PZP;
využití prakticky zaměřené výuky pro rozvoj osobnosti žáků;
funkční gramotnost, její rozvíjení v prakticky zaměřených předmětech;
plánování, příprava na vyučování v předmětech vzdělávací oblasti Člověk a svět práce.