|
|
|
||
Last update: STARY (28.11.2005)
|
|
||
Last update: STARY (28.11.2005)
BEŇO, M. aj. Učitel' v procese transformácie spoločnosti. Bratislava: ÚIPŠ, 2001. BLÍŽKOVSKÝ, B. aj. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 2000. KOHNOVÁ, J. Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Praha, UK PedF, 2004. KURELOVÁ, M. Učitelská profese v teorii a praxi. Ostrava: Ostravská univerzita, 1998. KYRIACIOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. LUKÁŠOVÁ - KANTORKOVÁ, H. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů. Teorie, výzkum, praxe. Ostrava: Ostravská univerzita - PedF, 2003. MARKOVÁ, K. (ed.). Pedagogická praxe. Praha: UK PedF, 2003. PRŮCHA, J. Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. SPILKOVÁ, V. (ed.). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1999. ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido, 1999. ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000. ŠVEC, V. aj. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002. ŠVECOVÁ, J.; VAŠUTOVÁ, J. (ed.). Problémy učitelské profese ve světě. Praha: ÚIV, 1997. URBÁNEK, P. Vybrané provblémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: TU, 2005. VAŠUTOVÁ, J. Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In Walterová, E. (ed.). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. díl. Praha: UK PedF, 2001, s. 19 - 46. VAŠUTOVÁ, J. Návrh profesního standardu. In Walterová, E. (ed.). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. díl. Praha: UK PedF, 2001, s. 91 - 141. VAŠUTOVÁ, J. Model tvorby profesního standardu. In Walterová, E. (ed.). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 2. díl. Praha: UK PedF, 2001, s. 23 - 27 a s. 236 - 247. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF, 2002. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ZELINOVÁ, M; ZELINA, M. Tvorivý učitel'. osobnost a práca tvorivého učitel'a v systéme tvorivo - humanistickej výchovy. Bratislava: Metodické centrum města Bratislavy, 1997. ZELINOVÁ, M. Učitel a burnout efekt. Pedagogika, 1998, č. 2, s. 164 - 169.
|
|
||
Last update: STARY (28.11.2005)
1. Up-to-date problems of teaching profession (worhshop). 2. Teaching profession theory. Research on teachers. 3. A change of teaching profession in context. Legislation and educational policy documents. 4. The work conditions of teachers. Specification of professional environment, culture of teaching staffs. 5. Teaching profession as a structure of activities. Conception of the teacher's role. Differentiation of pedagogical roles. Teacher's behaviour, ethical codex. 6. Professional knowledge and skills. Construct of competence. Standardization of teaching profession - czech and foreign approaches. 7. Effective school. Evaluation of teachers. Multilevel evaluation, criteria of evaluation and indicators of quality. 8. Reflection of student practice. Outcomes of students empirical research. 9. Teachers' profesionalization: inicial and in-service teacher training, problems and trends in our country and in the world. |