SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Professionalization of Teachers - O02314057
Title: Profesionalizace učitelů
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: PRUČ
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Jaroslava Vašutová, Ph.D.
Pre-requisite : O02314031
Annotation -
Last update: STARY (28.11.2005)
To introduce the students into theoretical and empirical knowledge about teaching profession, a change of the teaching profession context and determinants of effective teachers' work. To meet with the concept of teachers' professionalization, to show up-to-date problems in profession and in teacher education. To prepare and realize a student research sound of teachers into schools based on observation.
Literature - Czech
Last update: STARY (28.11.2005)

BEŇO, M. aj. Učitel' v procese transformácie spoločnosti. Bratislava: ÚIPŠ, 2001.

BLÍŽKOVSKÝ, B. aj. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 2000.

KOHNOVÁ, J. Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Praha, UK PedF, 2004.

KURELOVÁ, M. Učitelská profese v teorii a praxi. Ostrava: Ostravská univerzita, 1998.

KYRIACIOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.

LUKÁŠOVÁ - KANTORKOVÁ, H. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů. Teorie, výzkum, praxe. Ostrava: Ostravská univerzita - PedF, 2003.

MARKOVÁ, K. (ed.). Pedagogická praxe. Praha: UK PedF, 2003.

PRŮCHA, J. Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002.

SPILKOVÁ, V. (ed.). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004.

ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1999.

ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido, 1999.

ŠVEC, V. (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000.

ŠVEC, V. aj. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002.

ŠVECOVÁ, J.; VAŠUTOVÁ, J. (ed.). Problémy učitelské profese ve světě. Praha: ÚIV, 1997.

URBÁNEK, P. Vybrané provblémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec: TU, 2005.

VAŠUTOVÁ, J. Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In Walterová, E. (ed.). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. díl. Praha: UK PedF, 2001, s. 19 - 46.

VAŠUTOVÁ, J. Návrh profesního standardu. In Walterová, E. (ed.). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. díl. Praha: UK PedF, 2001, s. 91 - 141.

VAŠUTOVÁ, J. Model tvorby profesního standardu. In Walterová, E. (ed.). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 2. díl. Praha: UK PedF, 2001, s. 23 - 27 a s. 236 - 247.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF, 2002.

VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.

ZELINOVÁ, M; ZELINA, M. Tvorivý učitel'. osobnost a práca tvorivého učitel'a v systéme tvorivo - humanistickej výchovy. Bratislava: Metodické centrum města Bratislavy, 1997.

ZELINOVÁ, M. Učitel a burnout efekt. Pedagogika, 1998, č. 2, s. 164 - 169.

Syllabus -
Last update: STARY (28.11.2005)

1. Up-to-date problems of teaching profession (worhshop).

2. Teaching profession theory. Research on teachers.

3. A change of teaching profession in context. Legislation and educational policy documents.

4. The work conditions of teachers. Specification of professional environment, culture of teaching staffs.

5. Teaching profession as a structure of activities. Conception of the teacher's role. Differentiation of pedagogical roles. Teacher's behaviour, ethical codex.

6. Professional knowledge and skills. Construct of competence. Standardization of teaching profession - czech and foreign approaches.

7. Effective school. Evaluation of teachers. Multilevel evaluation, criteria of evaluation and indicators of quality.

8. Reflection of student practice. Outcomes of students empirical research.

9. Teachers' profesionalization: inicial and in-service teacher training, problems and trends in our country and in the world.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html