|
|
|
||
The nature of language teaching methods; methodology and methods in Czech language teaching; the search for the right methods and forms that lead to effective language learning. The communicative approach. Language testing and using test results. The alternative methods. Audio-visual aids.
Last update: SMEJKALO (08.04.2005)
|
|
||
1998.
ZŠ. I, II. Brno 1994.
III. Brno 1994.
jazyka a komunikační výchovy. Praha 1999. Last update: SMEJKALO (30.11.2005)
|
|
||
Kurz: K15 Didaktika českého jazyka II Ukončení: zápočet
Vyučující: PhDr. O. Hausenblas
Požadavky k zápočtu: 1. Prezence na semináři, pohotová spolupráce a průběžné plnění úkolů ze zadané odborné literatury (anotace, objasnění, aplikace) a z ?češtinářské" problematiky gramatické a pravopisné.
2. Portfolio zápisů ze semináře, splněných úkolů a vlastních napsaných textů s komentáři vlastními i od kolegů a vyučujícího.
3. Krátká seminární práce (v tištěné i elektronické podobě) o problematice výuky psaní na 2. a 3. stupni školy. V ní student prokáže svou poučenost zkušeností i prostudovanými prameny.
Cíle kurzu: Pochopit roli psaní ve výuce češtiny jako část výuky ke kultivovanému dorozumívání i k aktivnímu osvojení gramatiky, pravopisu i slohu; osvojit si strategie a metody pro výuku psanému spisovnému projevu, osvojit si didaktické postupy pro zapojení gramatiky a slohu do průpravy k psaní souvislých textů; poznat a vyzkoušet plánování pozpátku a formativní hodnocení ve výuce; rekapitulovat, doplnit a revidovat svou znalost dosavadních didaktických postupů ve výuce syntaxe a tvarosloví; naučit se propojovat práci s literárním textem a práci s jazykovými prostředky v komunikační výchově
Obsah kurzu: Zkušenosti se psaním, zkušenosti s gramatikou, slovní zásobou a pravopisem; proces psaní ve výuce: psací teritoria, hledání adresáta, záměru a tématu, konzultace při hledání tématu i tvorbě textu, editace textu, publikace a zpětná vazba; učitelův podíl v hodnocení žákovy práce, kritéria a metody pro hodnocení, psaní podle RVP-ZŠ a G; znalost gramatiky a poznatků o slohu a dovednost je objasnit: minilekce o pravopisném nebo gramatickém problému vhodně zasazené do procesu žákova psaní; plánování pozpátku; rozdíl mezi cvičením a aplikací poznatků, psaní napříč předměty.
Literatura Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se, Portál, Praha 1997 Fucimanová, M.: Sloh, Praha, STROM 1994 Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany 1992, 1994 Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha, Victoria Publishing, 1995 Silberman M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování, Portál, Praha 1997
Jednotlivé články zadané k četbě z časopisů: Český jazyk a literatura Kritické listy (www.kritickemysleni.cz) Webové stránky: www.rvp.cz www.kritickemysleni.cz Last update: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2008)
|