SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education III - O01321904
Title: Didaktika výtvarné výchovy III
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 13 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: DIVV
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Classification: Arts > General Subjects
Interchangeability : O01321165, O01321902, O01321903
Annotation -
Last update: Erudio ()
Pedagogical aspects of aesthetic interactions: Aims, contents and tools of art education in primary school. Conceptual models of art education as forms of planning (teaching units, thematic units, projects).
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)

Creating of background for responsible and qualified and theoretical reflected decision making in the situations of school art education - motivated preparation, leading and evaluation of art activities including disabused viewon it.

Literature -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (30.09.2011)

DODDINGTON, Ch., HILTON, M.: Child-centred Education: Reviving the Creative Tradition. Sage Publications Ltd, 2007.

FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd., Praha: Fortuna, 1999, 118 s., ISBN: 80-7168-591-7

* HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd.Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s.ISBN nemá (Připravováno přepracované vydání v r.2006)

HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. 1.vyd.Praha: Pedagogická fakulta UK,1995 . 57 s. ISBN nemá (Připravováno přepracované vydání v r.2006)

HAZUKOVÁ,H.- DVOŘÁKOVÁ,M Situace ve výtvarné výchově.1.vyd.Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2002. 41 s. ISBN 80-7083-661-X.

HAZUKOVÁ,H.- DVOŘÁKOVÁ,M. Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy ( příkladový materiál). 1. vyd.Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2002. 59 s. ISBN 80 -7083-660-1.

KLEE, P.: KUNST-LEHRE: Nauka umění. Praha: Togga, 2009.

PINC, Z.: Fragmenty k filosofii výchovy, eseje a promluvy z let 1992-1998. Praha, OIKOYMENH, 1999.

SLAVÍK,J. Didaktika výtvarné výchovy III. Praha: SPN 1990. 142 s. ISBN 80-7066-268-9.

ŠUPŠÁKOVÁ,B. Štyri prúdy výtvarného vzdelávania.In ŠUPŠÁKOVÁ,B.Projekty a alternatívne formy vo výtvarnej výchove. 1.vyd. Bratislava: GRADIENT, 1999. 124 s. ISBN 80-967231-4-6.

ŠUPŠÁKOVÁ,B. (ed.) Vizuálna kultúra a umenie v škole. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2004. 214 s. ISBN 80-968441-1-3.

Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)

seminar

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (30.09.2011)

Credit:


-test

- essay - instructions in lectures: preparing and realization minimal one art education lesson like a part of thematic or methodic line in practices
- evaluative reflection
- authentic documentation of it, methodic and motivative material

Exam:
- credits of courses Art education didactic I., II., III.
- Demonstration of professional competention art education teacher in basic school in art and psychodidactic dimensions
- knowledge acquired in courses Art education didactic I., II., III.
- Apropriation of the terminology from areas art culture, perception, creation, art education and didactic
- ability to apply theoretical knowledge and practice experiences in authentic situations art education lessons

Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2008)

Key words:

responsibility, decision making, informations, operacionalization, interpretainon, plan, realization, reflection

Sylabus:Pedagogical aspects of aestetic interactions:Aims, contents and tools of art education in primary school. Conceptual models of art education as an influence of planning (teaching unit, thematic units, projects).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html