Dimensions of aesthetic interactions, their peculiarities, and means. Art Education as a creative and an expressive discipline on
primary education. Prerequisites and phases of visual perception and art creation.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (15.09.2020)
Předmět Didaktika Vv 2: umění a škola se zabývá otázkami vnímání vizuálního díla, možnostmi jeho interpretace
a dalšího zapojení ve výtvarné výchově. Seznamuje studenty s možnými přístupy k uměleckému dílu a jejich přednostmi a slabinami v kontextu didaktické transformace. Staví na znalostech studentů z teorie a historie umění.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (15.09.2020)
Aim of the course -
Development of active perception and interpretation of art works and competence to transform artworks´content into the art task at the primary level of education. Reflection of aesthetic interactions, their peculiarities and means in Vv.Methods of paraphrases.Creating a functional teacher dictionary.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (15.09.2020)
Rozvoj aktivního vnímání a schopnosti interpretovat umělecké dílo, schopnost transformace jeho obsahu do výtvarného úkolu. Rozvoj funkčního slovníku učitele.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (15.09.2020)
Literature -
Fulková, M., Novotná, M. Výtvarná výchova pro 6. a 7. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1997. ISBN 80-7168-382-5
Fulková, M., Novotná, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-591-7
Fulková, M.: Diskurs umění a vzdělávání, 2010
Fulková, M. Hajdušková, L., Galerijní a muzejní edukace 1 a 2. UK PedF a UPM 2013
Kesner, L.: Muzeum umění v digitální době, 2000
KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.ISBN 80-04-23694-4.
SLAVÍK,J. Didaktika výtvarné výchovy III. Praha: SPN 1990.ISBN 80-7066-268-9.
ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.
HLAVSA,J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha : SPN ,1986.
ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvar.uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.
BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvar.uměním V. Praha: Práce, 1997. ISBN 80-208-0432-3
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: Pedagogická fakulta UK,1994.
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: Pedagogická fakulta UK,1995.
KAFKOVÁ, H.: Plánování výtvarných činností, Praha, UK 2019. Dostupné na:
Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (15.09.2020)
BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress 2017
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:
vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: PedF UK 2012
FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM 2013
JAKUBCOVÁ, L., FULKOVÁ, M. SEHNALÍKOVÁ, V. Metodika II. Metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, Galerie Rudolfinum 2013
HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint 2014
KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Torst 2000
KAFKOVÁ, H.: Plánování výtvarných činností, Praha, UK 2019. Dostupné na:
DOMLÁTILOVÁ, K., FREITAGOVÁ, M., HORÁK, O., LAHODOVÁ, K. Klacky v galerii, obrazy za miliony a co znamená krabice od pracího prášku? Praha: Galerie Rudolfinum
ECO, U. (ed.) Dějiny krásy. Praha: Argo 2005. ISBN 80-7203-677-7
ECO, U. (ed.) Dějiny ošklivosti. Praha: Argo 2007. ISBN 978-80-7203-893-0
FIŠER Z., HAVLÍK V., HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno: MU 2010
MENKHOFFOVÁ, I. Svět optických iluzí. Praha: Slovart 2010
NOVOTNÁ, M. Kontext a práce s ním ve Vv. In: Výtvarná výchova 2/2013