Philosophic, antropologic and sociologic starting points. The placement of Physical Culture in the life of a man and a society from a historical and present points of view. The movement and the somatomental development of a human personality. Movement skills, their development and diagnostic. Physical education, its functions, aims and system. The Sports and sport training. Recreational movement activities, movement programs. The health and didactic aspects of movement activities. Everything in the sense of the aplication towards the specific of the type of studies. Somatotypology as an indicator of individual performance. The final and procedural aspect of physical exercises in the mode of motor learning. Everything in the application for the specifics of the study.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (21.09.2023)
Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Motorika člověka. Pohyb a tělesná cvičení. Pohybové schopnosti, jejich rozvoj a diagnostika. Pohybové dovednosti. Motorické učení. Somatotypy. Tělesná výchova její funkce, cíle a systém. Sport a sportovní trénink. Pohybová rekreace, pohybové režimy. Zdravotní a didaktické aspekty pohybových aktivit. Systémový přístup v rámci výzkumných metod v kinantropologii. Somatotypologie jakožto ukazatel výkonnosti jedince. Finální a procesuální stránka tělesných cvičení v režimu motorického učení. Vše v aplikaci na specifika studia.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (21.09.2023)
Aim of the course -
The aim is to acquire basic concepts, definitions in anthropomotorics and basic orientation in the main topics of anthropomotorics and the theory of physical culture.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Cílem je osvojení základních pojmů, definic v antropomotorice a základní orientace v hlavních tématech antropomotoriky a teorie tělesné kultury.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Descriptors - Czech
V případě nutnosti zavedení distanční formy výuky bude tato výuka probíhat online ve virtuálním prostředí na platformě Microsoft Teams - a to v podobě přednášek, konzultací k přednáškám, prezentací zadaných seminárních prací studentů včetně jejich analýzy a reflexí k těmto úkolům a diskuse k dané problematice.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (12.10.2020)
Course completion requirements -
1. Processing and presentation of seminar work. 2. Knowledge test.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
1. Zpracování a prezentace seminární práce. 2. Vědomostní test.
V případě zavedení distanční formy výuky dojde k eliminaci aktivní účasti na výuce a pro studenty budou v systému Moodle studijní materiály pro zakončení předmětu (pokud by tedy nebylo možné zakončit předmět standardním způsobem).
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (15.10.2020)
Literature -
Hodaň, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: FTKUPa, 2000. Rýdl, M. Kapitoly z filozofie tělesné kultury. Praha: UK, 1993. Hájek, J. Antropomotorika. Praha: PedF: UK, 2012 Kőssl, J., Štumbauer, J., Waic, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. I., II., III. Praha: UK, 1994. Hogenová, A. Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2001. Hrabinec, J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění, výchova, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003. str. 56 - 62. Slepičková,I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum, 2000. Teplý, Z. Zdraví, zdatnost, pohybový režim. Praha: ČASPV, 1995.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Hodaň, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: FTKUPa, 2000. Rýdl, M. Kapitoly z filozofie tělesné kultury. Praha: UK, 1993. Hájek, J. Antropomotorika. Praha: PedF: UK, 2012 Kőssl, J., Štumbauer, J., Waic, M. Vybrané kapitoly z dějin tělesné kultury. I., II., III. Praha: UK, 1994. Hogenová, A. Kvalita života a tělesnost. Praha: Karolinum, 2001. Hrabinec, J. Prostor pro porozumění tělesné kultuře. In: Prostory porozumění, výchova, umění, sport. Praha: UK PedF, 2003. str. 56 - 62. Slepičková,I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum, 2000. Teplý, Z. Zdraví, zdatnost, pohybový režim. Praha: ČASPV, 1995.
Last update: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2013)
Requirements to the exam -
Requirements for passing the subject (ie exams) are clearly based on the content, respectively. syllabus of this course, from annotation and recommended literature in the course characteristics in SIS and are further specified by the teacher at the beginning of the semester.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Požadavky na absolvování předmětu (tzn. zkoušky) vychází jednoznačně z obsahu, resp. sylabu tohoto předmětu, z anotace a doporučené literatury v charakteristice předmětu v SIS a jsou dále specifikovány vyučujícím na začátku semestru.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Syllabus -
Philosophic, antropologic and sociologic starting points. The placement of Physical Culture in the life of a man and a society from a historical and present points of view. The movement and the somatomental development of a human personality. Movement skills, their development and diagnostic. Physical education, its functions, aims and system. The Sports and sport training. Recreational movement activities, movement programs. The health and didactic aspects of movement activities. Everything in the sense of the aplication towards the specific of the type of studies. Somatotypology as an indicator of individual performance. The final and procedural aspect of physical exercises in the mode of motor learning. Everything in the application for the specifics of the study.
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (21.09.2023)
Systémové pojetí tělesné kultury, tělesná výchova, sport a pohybová rekreace jako základní subsystémy TK. Systém základních pojmů TK. Druhy motoriky. Ontogeneze motoriky člověka. Tělesná cvičení, jejich strukturální, procesuální a finální stránka. Tělesná zdatnost a tělesná výkonnost. Zdravotně orientovaná zdatnost. Sportovní výkon. Motorické schopnosti, jejich biologický základ, struktura a testování. Motorické dovenosti a jejich testování. Somatotypy a jejich využití. Problematika výkonnostního sportu dětí a mládeže. Pohybová rekreace dětí a mládeže. Kinantropologie jako vědní obor a přínos dílčích disciplín k utváření teorie tělesné kultury. Systémový přístup v rámci výzkumných metod v kinantropologii. Somatotypologie jakožto ukazatel výkonnosti jedince. Finální a procesuální stránka tělesných cvičení v režimu motorického učení. Vše v aplikaci na specifika studia.
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Hrabinec, CSc. (12.11.2013)
Last update: Dlouhý Martin, PhDr., Ph.D. (21.09.2023)