Philosophic, antropologic and sociologic starting points. The placement of Physical Culture in the life of a man and a society from a historical and present points of view. The movement and the somatomental development of a human personality. Movement skills, their development and diagnostic. Physical education, its functions, aims and system. The Sports and sport training. Recreational movement activities, movement programs. The health and didactic aspects of movement activities. Everything in the sense of the aplication towards the specific of the type of studies.
Last update: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2013)
Filozofická, antropologická a pedagogická východiska teorie tělesné kultury. Tělesná kultura a kultura lidstva, subsystémy TK a jejich funkce. TK a pohybová aktivita člověka, pohyb a tělesná cvičení. Systém základních pojmů TK. Zdraví, zdatnost, výkonnost, kvalita života a aktivní životní styl. Zdravotně orientovaná zdatnost. Hypokineze a její důsledky. Duševní zdatnost. Tělesná zdatnost a psychická odolnost. Kinantropologie jako vědní obor.
Last update: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (26.03.2015)
Course completion requirements - Czech
1. Zpracování a prezentace seminární práce. 2. Vědomostní test.
Last update: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (24.11.2013)
Literature - Czech
Hodaň, B. Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: FTKUPa, 2000. Rýdl, M. Kapitoly z filozofie tělesné kultury. Praha: UK, 1993. Hájek, J. Antropomotorika. Praha: PedF: UK, 20012 Přednášky
Last update: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (26.03.2015)
Syllabus -
Philosophic, antropologic and sociologic starting points. The placement of Physical Culture in the life of a man and a society from a historical and present points of view. The movement and the somatomental development of a human personality. Movement skills, their development and diagnostic. Physical education, its functions, aims and system. The Sports and sport training. Recreational movement activities, movement programs. The health and didactic aspects of movement activities. Everything in the sense of the aplication towards the specific of the type of studies.
Last update: HRABINEC/PEDF.CUNI.CZ (26.11.2013)
Teorie a praxe z hlediska potřeb učitele ZŠ. Tělesná kultura jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách. Vývoj tělesné kultury ve starověku, středověku a novověku s důrazem na události v 19. a 20. století ve světě i u nás a na vybrané didaktické systémy a organizace, zejména dětské. Místo pohybu v životě jedince i společnosti. Pohyb a somatomentální vývoj osobnosti. Hypokineze a její důsledky. Kvalita života a životní styl. Tělesná cvičení jako prostředek a učivo. Druhy motoriky. Motorické schopnosti a dovednosti. Motorické učení. Zápočtové požadavky - účast na přednáškách, volba a zpracování problému z oblasti TK - téma dle vlastního schváleného výběru a jeho prezentace. Vědomostní test.