Last update: PaedDr. Irena Svobodová (21.05.2019)
Topics for swimming - (1 question from theory + 1 question from methodology)
A. Theory
1) Importance, tasks and goals of swimming
2) Framework educational program, school education program - swimming lessons (key competencies, expected outcomes, curriculum)
3) Influence of swimming training on the development of individual key competencies
4) Stages of swimming training - didactic aspects of teaching, teaching methods, organizational forms, use of games in swimming lessons, safety aspects in teaching, swimming aids, training of swimming movements and skills
5) Methodological and didactic aspects of swimming lessons of younger school age children
6) Legislation of compulsory swimming lessons for children at primary school
7) Movement skills and their development in swimming
B. Methodology
Description of the selected swimming method - butterfly, breast and crawl sign including jump and individual turns (technique, biomechanical patterns of execution, methodology of training, preparatory exercises)
Students have three attempts to end the subject.
Last update: PaedDr. Irena Svobodová (22.03.2019)
Tematické okruhy ke zkoušce z plavání - (1 otázka z teorie + 1 otázka z metodiky)
A. Teorie
1) Význam, úkoly a cíle plavání
2) Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program – plavecké výuky (klíčové kompetence, očekávané výstupy, učivo)
3) Vliv plaveckého výcviku na rozvoj jednotlivých klíčových kompetencí
4) Etapy plavecké přípravy - didaktické aspekty výuky, metody výuky, organizační formy, využití her v plavecké výuce, bezpečnostní hlediska při výuce, plavecké pomůcky, nácvik plaveckých pohybů a dovedností
5) Metodická a didaktická hlediska plavecké výuky dětí mladšího školního věku
6) Legislativa povinné plavecké výuky dětí na 1. stupni ZŠ
7) Pohybové schopnosti a jejich rozvoj v plavání
B. Metodika
Popis vybraného plaveckého způsobu – motýlek, znak prsa a kraul včetně startovního skoku a jednotlivých obrátek (technika, biomechanické zákonitosti provedení, metodika nácviku, průpravná cvičení)
Studenti mají tři pokusy k ukončení předmětu.