The course focuses on the definition and the essence of artistic recitation. The course also provides an explanation of the system of recitative shows in the Czech Republic. In the course the students are engaged in selecting texts for the presentation, looking for possible methods of work in the analysis of the text, dealing with the criteria of evaluation of the presentation. Part of course is watching videos and training feedback to reciters.
Further, the content of the course focuses on the skills of the participants themselves: the ability to consciously work with verbal and non-verbal communication, to work with the construction and interpretation of poetic and prose texts.
Last update: Váňová Michaela, MgA. (09.01.2022)
Kurz se zaměřuje na definici a podstatu pojmu umělecký přednes. Kurz přináší také výklad o systému recitačních přehlídek v České republice. V kurzu se studenti zabývají výběrem textů pro přednes, hledají možné metody práce při rozboru textu, zabývají se kritérii hodnocení přednesu. Součástí je sledování videozáznamů a trénink formulace zpětné vazby recitátorům.
Dále se obsah kurzu zaměřuje na dovednosti samotných účastníků: schopnost vědomě pracovat se slovním i mimoslovním sdělením, pracovat se stavbou a interpretací básnických i prozaických textů.
Last update: Váňová Michaela, MgA. (09.01.2022)
Aim of the course - Czech
Naučit se vnímat přednes jako uměleckou disciplínu vedoucí k sebevyjádření dětí přes literárně kvalitní text, a pochopit smysl recitačních přehlídek.
Last update: Váňová Michaela, MgA. (09.01.2022)
Course completion requirements -
Participation in the course, attendance of a recital show or competition and public presentation of selected text.
For students of combined form of study: active participation in the seminar.
Last update: Marušák Radek, doc. Mgr. (02.03.2018)
Aktivní účast na kurzu, návštěva/zhlédnutí recitační přehlídky, práce na vybraném textu a jeho veřejná prezentace.
Pro studenty v kombinované formě studia: aktivní účast na semináři.
Last update: Váňová Michaela, MgA. (09.01.2022)
Literature - Czech
DISMAN, Miloslav; KUBÁLEK, Vratislav. Dětský přednes a dramatický projev. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. 160 s.
Mašatová, Milada. Cesty k metafoře: náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2004. 50 s. Studijní texty. ISBN 80-7331-922-5.
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Mluvní výchova dětí. V tomto souboru vydání první. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2016. 189 stran. ISBN 978-80-7068-305-7.
ZÁMEČNÍKOVÁ, Ema. Cesta k přednesu, aneb, Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. 1. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2009. 139 s. ISBN 978-80-7068-236-4.
Last update: Váňová Michaela, MgA. (09.01.2022)
Teaching methods - Czech
Účast na kurzu, návštěva recitační přehlídky a veřejná prezentace vybraného textu před ostatními.
Last update: Marušák Radek, doc. Mgr. (02.03.2018)
Requirements to the exam
aktivní účast na kurzu
návštěva/zhlídnutí recitační přehlídky
práce na vybraném textu a jeho veřejná prezentace
Last update: Váňová Michaela, MgA. (09.01.2022)
Syllabus -
Main topics:
meaning of rehearsal shows
dramaturgy as the beginning of a journey to artistic interpretation
the relationship of the topic to one's own person
verbal and non-verbal communication in artistic text interpretation
work with a literary form that affects the conten
Last update: Marušák Radek, doc. Mgr. (02.03.2018)
Hlavní témata:
význam uměleckého přednesu a recitačních přehlídek
dramaturgie jako začátek cesty k umělecké interpretaci
vztah tématu k vlastní osobě
verbální a nonverbální komunikace v interpretaci textu