SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Interpretation - O01315288
Title: Přednes
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Pre-requisite : O01315235
Is incompatible with: OK0615288
Is interchangeable with: OK0615288
Annotation -
The course focuses on the definition and the essence of artistic recitation. The course also provides an explanation of the system of recitative shows in the Czech Republic. In the course the students are engaged in selecting texts for the presentation, looking for possible methods of work in the analysis of the text, dealing with the criteria of evaluation of the presentation. Part of course is watching videos and training feedback to reciters. Further, the content of the course focuses on the skills of the participants themselves: the ability to consciously work with verbal and non-verbal communication, to work with the construction and interpretation of poetic and prose texts.
Last update: Váňová Michaela, MgA. (09.01.2022)
Aim of the course - Czech

Naučit se vnímat přednes jako uměleckou disciplínu vedoucí k sebevyjádření dětí přes literárně kvalitní text, a pochopit smysl recitačních přehlídek.

Last update: Váňová Michaela, MgA. (09.01.2022)
Course completion requirements -
Participation in the course, attendance of a recital show or competition and public presentation of selected text.

For students of combined form of study: active participation in the seminar.
 
Last update: Marušák Radek, doc. Mgr. (02.03.2018)
Literature - Czech

DISMAN, Miloslav; KUBÁLEK, Vratislav. Dětský přednes a dramatický projev. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. 160 s.

Mašatová, Milada. Cesty k metafoře: náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2004. 50 s. Studijní texty. ISBN 80-7331-922-5.

ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Mluvní výchova dětí. V tomto souboru vydání první. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2016. 189 stran. ISBN 978-80-7068-305-7.

ZÁMEČNÍKOVÁ, Ema. Cesta k přednesu, aneb, Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. 1. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2009. 139 s. ISBN 978-80-7068-236-4.

Last update: Váňová Michaela, MgA. (09.01.2022)
Teaching methods - Czech

Účast na kurzu, návštěva recitační přehlídky a veřejná prezentace vybraného textu před ostatními.

Last update: Marušák Radek, doc. Mgr. (02.03.2018)
Requirements to the exam
  • aktivní účast na kurzu
  • návštěva/zhlídnutí recitační přehlídky
  • práce na vybraném textu a jeho veřejná prezentace
Last update: Váňová Michaela, MgA. (09.01.2022)
Syllabus -
Main topics:

meaning of rehearsal shows

dramaturgy as the beginning of a journey to artistic interpretation

the relationship of the topic to one's own person

verbal and non-verbal communication in artistic text interpretation

work with a literary form that affects the conten
Last update: Marušák Radek, doc. Mgr. (02.03.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html