The object of this course is to introduce students to games and exercises based on improvisation and dramatic play as a method of examining themes, creating a story or theatrical form. Students discover the possibilities of using dramatic playes and improvisation for the personal and social development of children of various age groups while developing the skills for drama games and improvised behavior.
Last update: MARUSAK/PEDF.CUNI.CZ (18.02.2008)
V kurzu se studenti seznámí s hrami a cvičeními založenými na improvizaci, s dramatickou hrou a improvizací jako metodou zkoumání tématu, vytváření příběhu, práce na divadelním tvaru. Studenti poznají možnosti využití dramatických her a improvizací v osobnostně sociálním a uměleckém rozvoji dětí odpovídající věkové skupiny, zároveň sami získají dovednosti pro rolovou hru a improvizované jednání.
Last update: Váňová Michaela, MgA. (16.02.2020)
Aim of the course - Czech
Cílem kurzu je vybavit studenty kompetencemi pro vlastní improvizované jednání a rolovou hru a zároveň poskytnout studentům zážitkové i metodologické zázemí pro nastolení, vedení a využití těchto metod výuky při práci s dětmi.
Last update: Váňová Michaela, MgA. (16.02.2020)
Literature - Czech
DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. KOŤÁTKOVÁ, S.: Dramatická hra. In Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Karolinum, Praha 1998. MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4. MACHKOVÁ, Eva. Viola Spolinová - Hry a cvičení pro divadlo. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001. MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0. SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1. VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí. Prah: ISV nakladatelství, 1995. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1. WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku a NIPOS, 2014. ISBN978-80-903901-4-0.
Last update: Váňová Michaela, MgA. (16.02.2020)
Teaching methods - Czech
Činnostní a prožitkové metody práce. Vyvozování poznatků a souvislostí na základě vlastní společně zažité zkušenosti. Práce s modelovými lekcemi. Přednáška.
Last update: Váňová Michaela, MgA. (16.02.2020)
Requirements to the exam -
Teaching for the first grade: Exam - written preparation of one lesson and its defense, discussion on selected topic,discussion on articles in the professional press Teaching for MŠ: graded credit - written preparation of one lesson and its defense, discussion articles in the professional press
Last update: Marušák Radek, doc. Mgr. (29.01.2019)
Učitelství pro 1. stupeň: zkouška - písemná příprava jedné lekce a její obhajoba, diskuse nad vylosovaným tématem, rozhovor o článcích v odborném tisku.
Učitelství pro MŠ: klasifikovaný zápočet - písemná příprava jedné lekce a její obhajoba, rozhovor o článcích v odborném tisku
Last update: Váňová Michaela, MgA. (16.02.2020)
Syllabus -
Improvisation and role play - developing competencies for the game.
Improvisation and drama as a means of personally social and artistic teachings of children.
Types of improvisations, their establishment, leadership, reflection.
Dramatic play and improvisation in complex learning units.
Dramatic play and improvisation as a way to stage shaping.
Last update: Marušák Radek, doc. Mgr. (27.02.2018)
Improvizace a rolová hra jako prostředek zkoumání, sdělení a tvorby situace; rozvoj vlastních kompetencí pro hru. Improvizace a dramatická hra jako prostředek osobnostně sociálního a uměleckého učení dětí a jako cesta k jevištnímu tvarování. Dramatická hra a improvizace jako prostředek tvorby a zkoumání příběhů a jejich témat. Druhy improvizací, improvizační cvičení a techniky, jejich nastolení, reflexe.
Last update: Váňová Michaela, MgA. (16.02.2020)
Entry requirements - Czech
Kurz je přednostně určen pro studenty specializace dramatická výchova.