Learning outcomes of the course unit The course is designed in such a way that the students have the opportunity to acquaint themselves with the basic methods and methods of drama education, especially with preparatory games and exercises.
At the first meetings, we focus on games and exercises that develop empathy, group perception, communication skills, perception and orientation in space, sensory perception.
We also focus on the work with the literary design and its processing using the methods and techniques of drama education, on current themes from pupils' life, on social issues and in the field of art.
All games and exercises are introduced to students as part of larger, thematic units such as:
Seasons, Nature, Animal hero / the topic: courage, otherness /, Working with daily necessities with the transition to the world of fiction, Age / literary artwork /, Sibling relations.
Each student becomes an active participant in these games and exercises.
1 / Introduction to the given problems, introduction to basic games and exercises, introduction to systems of training games and exercises.
2 / Games and Exercises - Game, Exercise, Typology of Preparatory Games and Practice, Planning, Frame Utilization, Speech Development, and Communication.
3 / Games and exercises on warming up, relaxing, relaxing, getting to know and building a group.
4 / Games and exercises to perceive and master space, perceptions of a partner and group.
5 / Games and exercises to develop sensory perception, to develop a rhythmic feeling.
6 / Work with larger thematic units, work with children's literature.
Last update: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (28.02.2018)
Předmět je koncipován tak, aby studenti měli možnost se seznámit se základními postupy a metodami dramatické výchovy především s průpravnými hrami a cvičeními.
V prvních setkáních se zaměřujeme na hry a cvičení rozvíjející empatii, skupinové vnímání, komunikační schopnosti, vnímání a orientaci v prostoru, smyslové vnímání.
Dále se zaměřujeme na práci s literární předlohou a její zpracování pomocí metod a technik dramatické výchovy, na aktuální témata ze života žáků, na společenská témata a na oblast umění.
Všechny hry a cvičení jsou studentům představeny jako součást větších ucelených tematických celků např.:
Roční období, Příroda, Zvířecí hrdina / téma: odvaha, jinakost/, Práce s předměty denní potřeby s přechodem do světa fikce, Stáří / literární předloha /,Sourozenecké vztahy.
Každý student se stává aktivním účastníkem těchto her a cvičení.
1/ Uvedení do dané problematiky, seznámení se základními hrami a cvičeními, Seznámení se systémy průpravných her a cvičení.
2/ Hry a cvičení – hra, cvičení, typologie průpravných her a cvičení, plánování, využití rámce, tématu hry na rozvoj řeči a komunikace.
3/ Hry a cvičení na rozehřátí, uvolnění, relaxace, na seznámení a budování skupiny.
4/ Hry a cvičení na vnímání a zvládnutí prostoru, vnímání partnera a skupiny.
5/ Hry a cvičení na rozvoj smyslového vnímání, na rozvoj rytmického cítění.
6/ Práce s většími tématickými celky, práce s dětskou literaturou.
Last update: Martinovská Klára, Mgr., Ph.D. (20.09.2017)