The course is focused on the personality-aesthetic development of the students, the strengthening of the mutual empathy in the group, the deepening of the ability to perceive the given space, work with it and in it. Emphasis is also placed on the development of imagination and fantasy as the basis of dramatic and non-rational creative play.
Last update: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (28.02.2018)
Kurz je zaměřen na osobnostně-estetický rozvoj studentů, na posílení vzájemné empatie ve skupině, na prohloubení schopnosti vnímat daný prostor, pracovat s ním a v něm. Důraz je kladen též ne rozvoj představivosti a fantazie jako základu tvořivé hry dramatické i nedramatické.
Časová zátěž (5 kreditů): - přímá výuka na semináři: 36 hodin, práce na úkolech v Moodle a příprava na výuku: 30 hodin - příprava na prezentaci vlastní praxe: 60 hodin
Last update: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (09.09.2019)
Aim of the course -
Using different types of real and imaginary stimuli as motivating stimuli for dramatic plays and improvisation. Gaining experience for realization of larger thematic units. Getting acquainted with the methodology of preparatory games and exercises.
Last update: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (28.02.2018)
Využití různých druhů reálných i imaginárních podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace. Získání zkušeností pro realizace větších tematických celků. Seznámení se s metodologií průpravných her a cvičení.
Last update: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (28.02.2018)
Course completion requirements -
Maximum two absences within the course, active participation in individual seminars, written preparation and practical implementation of the game unit. Presenting your work to other students.
Last update: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (28.02.2018)
Maximálně dvě absence v rámci kurzu, aktivní účast na jednotlivých seminářích, písemná příprava a praktická realizace herního celku. Prezentace své práce pře ostatními studenty.
Last update: Martinovská Klára, Mgr., Ph.D. (20.09.2017)
Literature - Czech
ULRYCHOVÁ,I.; Drama a příběh, tvorba scénáře příběhového dramatu v Dv, DAMU,Praha2007 MORGANOVÁ,N.; SAXTONOVÁ, J.; Vyučování dramatu, Komenský, Brno: PdF MU, 2003, BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA-Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9. BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3. MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0. MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4. SVOBODOVÁ, Eva; ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. 168 s. ISBN 978-80-262-0020-8. VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1. WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Přeložila Eva MACHKOVÁ. 2., revid. a aktualizované vyd. Praha: STD; NIPOS, 2014. 234 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 978-80-903901-4-0 (STD); 978-80-286-9 (NIPOS).
Last update: Martinovská Klára, Mgr., Ph.D. (20.09.2017)
Teaching methods - Czech
Praktický seminář, průpravné hry a cvičení, diskuse, rozbor, reflektivní metody.
V případě nezbytnosti distanční výuky, budou studentům zadány samostatné úkoly na základě odborné literatury, videoukázek a odborných článků.
Last update: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.10.2020)
Syllabus -
Learning outcomes of the course unit The course is designed in such a way that the students have the opportunity to acquaint themselves with the basic methods and methods of drama education, especially with preparatory games and exercises.
At the first meetings, we focus on games and exercises that develop empathy, group perception, communication skills, perception and orientation in space, sensory perception.
We also focus on the work with the literary design and its processing using the methods and techniques of drama education, on current themes from pupils' life, on social issues and in the field of art.
All games and exercises are introduced to students as part of larger, thematic units such as:
Seasons, Nature, Animal hero / the topic: courage, otherness /, Working with daily necessities with the transition to the world of fiction, Age / literary artwork /, Sibling relations.
Each student becomes an active participant in these games and exercises.
1 / Introduction to the given problems, introduction to basic games and exercises, introduction to systems of training games and exercises.
2 / Games and Exercises - Game, Exercise, Typology of Preparatory Games and Practice, Planning, Frame Utilization, Speech Development, and Communication.
3 / Games and exercises on warming up, relaxing, relaxing, getting to know and building a group.
4 / Games and exercises to perceive and master space, perceptions of a partner and group.
5 / Games and exercises to develop sensory perception, to develop a rhythmic feeling.
6 / Work with larger thematic units, work with children's literature.
Last update: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (28.02.2018)
Předmět je koncipován tak, aby studenti měli možnost se seznámit se základními postupy a metodami dramatické výchovy především s průpravnými hrami a cvičeními.
V prvních setkáních se zaměřujeme na hry a cvičení rozvíjející empatii, skupinové vnímání, komunikační schopnosti, vnímání a orientaci v prostoru, smyslové vnímání.
Dále se zaměřujeme na práci s literární předlohou a její zpracování pomocí metod a technik dramatické výchovy, na aktuální témata ze života žáků, na společenská témata a na oblast umění.
Všechny hry a cvičení jsou studentům představeny jako součást větších ucelených tematických celků např.:
Roční období, Příroda, Zvířecí hrdina / téma: odvaha, jinakost/, Práce s předměty denní potřeby s přechodem do světa fikce, Stáří / literární předloha /,Sourozenecké vztahy. Každý student se stává aktivním účastníkem těchto her a cvičení.
1/ Uvedení do dané problematiky, seznámení se základními hrami a cvičeními, Seznámení se systémy průpravných her a cvičení.
2/ Hry a cvičení – hra, cvičení, typologie průpravných her a cvičení, plánování, využití rámce, tématu hry na rozvoj řeči a komunikace.
3/ Hry a cvičení na rozehřátí, uvolnění, relaxace, na seznámení a budování skupiny.
4/ Hry a cvičení na vnímání a zvládnutí prostoru, vnímání partnera a skupiny.
5/ Hry a cvičení na rozvoj smyslového vnímání, na rozvoj rytmického cítění.
6/ Práce s většími tématickými celky, práce s dětskou literaturou.
Last update: Martinovská Klára, Mgr., Ph.D. (20.09.2017)
Entry requirements - Czech
Seminář je primárně určen studentům specializace dramatická výchova.
Last update: Martinovská Klára, Mgr., Ph.D. (20.09.2017)