Your browser does not support JavaScript, or its support is disabled. Some features may not be available.
Counselling Theory and Practice - O01313172
Title:
Poradenská teorie a praxe
Guaranteed by:
Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty:
Faculty of Education
Actual:
from 2013
Semester:
winter
E-Credits:
4
Examination process:
winter s.:
Hours per week, examination:
winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity:
unknown / unknown (30)
Min. number of students:
unlimited
4EU+:
no
Virtual mobility / capacity:
no
State of the course:
not taught
Language:
Czech
Teaching methods:
full-time
Explanation:
Rok3
Note:
course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
Annotation -
--- Czech English
Keywords: Counseling problems of children in an elementary school. School maturity diagnostics and interventions. Curriculum problems. Psychological diagnostics of a pupil in educational and school counseling.
Anotace:
Cílem kurzu je zvýšit citlivost učitelů prvého stupně ZŠ pro osobní i školní problémy žáků.
Informuje o nejčastěji řešených problémech v mladším a středním školním věku. Zaměřuje se na screening a možnosti intervence v otázkách: neadekvátně připravené dítě pro vstup do školy, školní neúspěchy v počátečních třídách, vývojové poruchy učení, neklidné dítě, odlišné varianty chování podmíněné sociokulturním prostředím.
Matějček, Z.(1991) : Praxe dětského výchovného poradenství, SPN, Praha.
Matějček, Z.(1992) : Dítě a rodina v psychologickém poradenství, SPN, Praha.
Karnsová, M.(1995): Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem, Praha, Portál.
Vágnerová, M.(1995) : Psychologie problémového dítěte školního věku, HTF, UK, Praha.
Vágnerová, M. ( 1995) : Psychologie školního dítěte, HTF, UK, Praha.
Hadj Moussová a kol. (2002, 2004, 2005): Diagnostika, pedagogicko psychologické poradenství II., Intervence, pedagogicko-psychologické poradenství III., Vybrané problémy, pedagogicko-psychologické poradenství I., UK PedF, Praha.
Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
Syllabus -
--- Czech English
Course:
The goal of this course is to increase the sensitivity of a future teachers of primary
school for counseling activities in a teacher's and counselor's profession. Getting a
basic knowledge of pedagogical-psychological counseling.
Counseling Theory and Practice
Course contents: Present system of pedagogical and psychological counseling,
ethic aspect of counseling practice, importance of pedagogical counsellor
in school
Profession of counsellor, professional training
Phases of counselling process, model A-B-C
Activities and competencies of various specialists in school counselling
Frequently solved problems in a primary school.
Communication between the school and the family.
Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)
Cíl kurzu: Zvýšit citlivost budoucích učitelek 1. st. základní školy pro poradenské
aktivity v profesi učitele a výchovného poradce. Osvojení základních poznatku z
pedagogicko psychologického poradenství.
Obsah kurzu:
Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, etické aspekty v
poradenské práci.
Vývoj poradenství ve světě i českém školství.
Činnosti a kompetence jednotlivých aktérů v poradenském systému: výchovný
poradce, školní a poradenský psycholog, speciální pedagog, PPP, SPC,SVP.
Odborné poradenské činnosti ve škole: screening, diagnostika, intervence,
konzultační aktivity
Nejčastěji řešené poradenské problémy v mladším a středním školním věku:
neadekvátně připravené dítě pro vstup do školy, prospěchové problémy v
počátečních třídách, specifické poruchy učení, neklidné dítě, odlišné varianty
chování podmíněné sociokulturním prostředím.
Individuální psychologické vyšetření dítěte v PPP ( na žádost rodičů, školy).
Fáze poradenského procesu, navázaní poradenského vztahu (E-A-U)
Komunikace mezi školou a rodinou.
Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (20.09.2005)