SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Seminar on arithmetic - O01310V04
Title: Výběrový seminář z aritmetiky
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Pre-requisite : O01310247
Annotation -
Important teacher´s skill is to differentiate tasks and problems with respect to pupils´ cognitive level and to react to pupils, so that they have the oporturnity to develop to their maximum. To equip students first with appropriate arithmetical knowledge and then with abilities to set up difficulty of tasks so that they know how to work with the most capable pupils, this is the goal of the course. Students will deepen and interlink their current arithmetical knowledge so that they will get good perception of arithemtic from the point of view of secondary level.
Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (28.10.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je a) propojit a prohloubit aritmetické učivo tak, aby student získal nadhled nad aritmetikou 1. st. z pohledu 2. st.

                           b) vybavit studenty zkušenostmi s řešením náročnějších aritmetických problémů, které využije při tvorbě a gradaci úloh pro žáky 1. st., kteří jsou v matematice zdatnější.

 

 

                          

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (14.09.2019)
Course completion requirements - Czech

Podmínky k udělení zápočtu jsou:

- aktivní účast na seminářích

- vypracování seminární práce, která může být zaměřena buď do matematiky, nebo didaktiky matematiky. Zde se předpokládá přímá práce se žákem/žáky - experiment, nebo experimentální výuka.

-

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (14.09.2019)
Teaching methods - Czech

Výhradně řešení úloh a diskuse.

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (14.09.2019)
Syllabus - Czech

Probíraná témata budou moci studenti do značné míry ovlivnit.

Vyvozování vztahů, např. v součtových trojúhelnících, násobilkových čtvercích, šipkových diagramech, pavučinách, stovkové tabulce, ...

Zaměříme se také na téma dělitelnost, dělení, periodická čísla, zlomky; práce s daty, kombinatorika, pravděpodobnost. Z didaktického hlediska půjde o cestu od konkrétních zkušeností ke zobecnění, tedy o cestu k použití písmen, tedy k algebře.

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (14.09.2019)
Learning resources - Czech

Učebnice Hejný a kol., sešit A, B, C - pro 2. st. ZŠ., 4. + 5. roč. 1. st.

Další materiály budou vkládány do Moodlu k danému kurzu.

 

Last update: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (14.09.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html