Characteristics of the course: We will try how everything we have learned about LV and how we can manage LV with children and text in the 4th and 5th class. We will learn how to prepare and implement a lesson plan, including goals and procedures. We will verify our teaching practices by direct output in the classroom. We consult with experienced teachers and each other. We will learn to reflect our and foreign teaching in a structured way so that it helps us to teach better. Everyone and everyone will give reflection, questions and advice to everyone and everyone. Working in this practice (like working with children in the classroom) will require enough time even in the weeks when others are going to climb! Furthermore, the willingness to seek, bring, share and present. The work will be mostly cooperative and non-selective, using e-mail. Personal presence at all outputs, elaborated preparations and written reflections of their own output and those of colleagues are a condition of credit.
Last update: Hausenblas Ondřej, PhDr. (28.10.2019)
Charakteristika kurzu: Vyzkoušíme si, jak se ve třídě uplatní vše, co jsme se o LV naučili dosud a jak dokážeme vést LV s dětmi a textem v 4. a 5. třídě. Naučíme se připravovat a realizovat plán hodiny včetně cílů a k nim vedoucích postupů. Ověříme si své učitelské postupy přímým výstupem ve třídě. Konzultujeme se zkušenými učitelkami a navzájem. Naučíme se strukturovaně reflektovat svou i cizí výuku tak, aby nám to pomáhalo lépe vyučovat. Každý a každá bude podávat reflexe, otázky a rady každému a každé.
Práce v této praxi (jako práce s dětmi ve třídě) bude vyžadovat dostatek času i v týdnech, kdy se na výstup chystají druzí! Dále ochotu hledat, přinášet, sdílet a prezentovat. Práce bude převážně kooperativní a cíleně neselektivní, s využitím e-mailu. Osobní přítomnost na všech výstupech, dopracované přípravy a písemné reflexe svého vlastního výstupu i výstupů kolegyň jsou podmínku zápočtu.
Last update: HAUSEN/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2013)
Course completion requirements -
Zápočet: Plná docházka, jeden výstup (obvykle dvouhodina v páru) s četbou beletristického. textu, jedna revenze přípravy kolegyň, refelktivní zápisky o výstupech druhých.
Last update: Hausenblas Ondřej, PhDr. (28.10.2019)
Credit: Full attendance, one output (usually two hours in a pair) with a fiction reading.text, one review of the preparation of colleagues, reflective notes on the output of others.
Last update: Hausenblas Ondřej, PhDr. (28.10.2019)
Literature -
* Četba: vybrané kapitoly z odborných publikací a profesních webů
Jaroslav Vala. VYBRANÉ KAPITOLY Z DIDAKTIKY LITERÁRNÍ VÝCHOVY. http://kcjl.upol.cz/kombcj/studijni_opory/vybrane_kapitoly_didaktika_literatury.pdf
Kol.: sb. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf
Hausenblas Ondřej, Aktivity před setkáním s básní a při četbě, Kritické listy rok 2004, č. 16
Časopis Kritická gramotnost (články k čtení na 1. stupni ZŠ). http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost
Z roku 2015 je moje brožura Ondřej Hausenblas: Čeština doopravdy. ISBN: 978-80-260-8165-4
Doporučené četby částí příruček:
Mocná, D, Peterka, J. a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha 2005, Paseka – pasáže o pohádce, bajce, pověsti, báji, mýtu, fantazy
Peterka, Josef, Teorie literatury pro učitele, Praha, UK PedF 2006 - pasáže "Ve škole" + hesla o verši, rýmu, rytmu, sloce, autoru a vypravěči
Časopis Kritická gramotnost (články k čtení na 1. stupni ZŠ). http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost
Z roku 2015 je moje brožura Ondřej Hausenblas: Čeština doopravdy. ISBN: 978-80-260-8165-4
Doporučené četby částí příruček:
Mocná, D, Peterka, J. a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha 2005, Paseka – pasáže o pohádce, bajce, pověsti, báji, mýtu, fantazy
Peterka, Josef, Teorie literatury pro učitele, Praha, UK PedF 2006 - pasáže "Ve škole" + hesla o verši, rýmu, rytmu, sloce, autoru a vypravěči
Šlapal, M.: Čteme společně – projekt 1. A 9. třídy na podporu čtenářství (KL 40)
Kdo chce pochopit, co vlastně opravdu je hodnocení, má číst:
Košťálová, H., Straková, J. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, o. s., 2008. ISBN 978-80-254-2417-9
(viz příloha e-mailu)
Pro potěšení:
Pennac, Daniel: Jako román, Praha, Mladá fronta 2004
Last update: Hausenblas Ondřej, PhDr. (28.10.2019)
Syllabus - Czech
Požadavky k atestaci: - aktivní přítomnost v seminářích - vyjadřování zdůvodněného vlastního stanoviska, účast v rozborové diskusi, - zpracování zadaných úloh (reflexí), důsledná průběžná příprava a odevzdávání úkolů mezi semináři - četba odborných textů v nevelkém rozsahu, - systémově podložená příprava a realizace vlastní vyučovací hodiny
- písemnými výstupy podložená vzájemná podpora a reflexe příprav i výstupů.