The set of lectures offers incentives to creative educational thinking and action. It gives conceptual guidance for educational creation based on an informed and rational approach to education. It aims to awake thoughtfulness of students, thus approaches to education through seeking for it, which means asking ourselves the questions rather than taking ready-made definitions.
Last update: VODA/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2011)
Soubor přednášek nabízí podněty k tvůrčímu pedagogickému myšlení a jednání, koncepční návod k pedagogické tvorbě podložené znalostí věci a racionálním pojetím výchovy. Usiluje probudit přemýšlivost studentů/studentek, tedy přibližuje se výchově tázáním se po ní, kladením si otázek spíše než přebíráním hotových definic.
Last update: VODA/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2011)
Aim of the course -
The goals:
mastering basic terminology for own intellectual gripping of the phenomenon of education,
through the analysis of the factors on which the most quality of educational outcomes depend, come to a deeper understanding of order and freedom of education.
Last update: VODA/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2011)
osvojení základní terminologie k vlastnímu myšlenkovému uchopování fenoménu výchovy,
analýzou faktorů, na nichž nejvíce závisí kvalita výchovně vzdělávacích výsledků, dospět k hlubšímu poznání řádu i svobody výchovy.
Last update: VODA/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2011)
Course completion requirements - Czech
Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno složením zkoušky formou písemného testu.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (04.10.2018)
Literature - Czech
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5.
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
HORÁK, J., KOLÁŘ, Z. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: UJEP, 2004. ISBN 80-7044-572-6.
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Jinočany: Nakladatelství H&H, 2000. ISBN 80-86022-79-X.
Last update: VODA/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2011)
Teaching methods -
Forms of teaching: lecture
Last update: VODA/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2011)
Přednáška
Last update: VODA/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2011)
Syllabus -
Contents:
1. Eudation as a science 2. Formation and education of people 3. Terms of education 4. Educational goals 5. The relationship of the subject and object of education as a mutually cultivating dialogue 6. Educational resources 7. The course of education (the proces of personality formation/education) 8. The essence of teaching art (factors on which depend on the quality and efficiency of education the most) 9. Education and training 10. School - the most important educational and training institution
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (08.10.2018)
1. Pedagogika jako věda 2. Utváření a výchova lidí 3. Podmínky výchovy 4. Cíle výchovy 5. Vztah subjektu a objektu výchovy jako oboustranně kultivující dialog 6. Prostředky výchovy 7. Průběh výchovy (proces utváření a výchovy charakteru) 8. Podstata pedagogického umění (činitelé, na kterých nejvíce závisí kvalita a účinnost výchovy) 9. Vzdělání a vzdělávání 10. Škola - nejvýznamnější výchovná a vzdělávací instituce
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (08.10.2018)