|
|
|
||
The course is the first part of a two-semester module of educational and social psychology - the module is aiming to equip students with the basic psychological knowledge and skills necessary for their future profession. The content of the course is organized around the key topics in which the knowledge of pedagogical and social psychology are intertwined. The content of lectures will be primarily focused on theoretical knowledge, seminars will focus on developing teaching skills.
Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Studijní literatura:
Čáp j. - Mareš J. (2000): Psychologie pro učitele. Praha, Portál Fontana D. (1997): Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál Helus Z. (2004): Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál Hennig, C. - Keller, G. (1996): Antistresový program pro učitele. Praha, Portál Kolláriková Z. - Pupala B. ed. (2001): Předškolní a primární pedagogika. Praha, Portál Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus. Mareš J. (1998): Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál Pavelková I. (2003): Motivace žáků k učení. Praha, PeF UK Pedagogika č.4/94, Povolání: učitel. Praha, PeF UK PSPŠ(2005): Psychický vývoj dítěte od 1. do 5.třídy. Praha, PeF UK Štech S. (1998): Dilemata a ambivalence učitelského povolání. in: Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha, PedF Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum
Last update: HADJMOU/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2007)
|
|
||
Aim of the course:
Educational psychology is a field of psychology which the future teacher needs as a fundamental grounding for his profession. This course brinks basic knowledge of educational psychology and its applications in the school. Content of the course: 1.Definition and methods of educational psychology. 2.Learning. Process of learning, learning theories. 3.School achievement. Socio cultural handicap. 4.Evaluation I the school. 5.Motivation. Cognitive needs, motivational strategies of student. 6.Relation teacher - student. 7.Risks of teacher's profession, burn-out syndrome. Last update: Doubek David, Mgr., Ph.D. (19.09.2005)
|
|
||
Předmět je zakončen zápočtem, který bude udělen na základě aktivní účasti na přednáškách a seminářích. Účast na semináři k udělení zápočtu je alespoň 75%. Last update: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|