|
|
|
||
The goals of the course is to understand the development of an individual and its dependence on conditions and regularities of development, characteristics of development stages with the stress on the early childhood, pre-school period, the problematic of being ready for school and the period of puberty
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočtem. Zápočet bude udělen za osobní prezentaci vybraného tématu z programu cvičení, nebo za seminární práci v rozsahu 5-10 stran. Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|
|
||
Arnett,J.J. Adolescence and Emerging Adoolthood,Pearson UpperSaddle River,Prentice Hall 2009 Dittrichová,J., Papoušek,M., Paul,K., Chování dítěte raného věku a rodičovská péče,Grada, Heidbrink,H., Psycholgie morálního vývoje, Portál, Praha 1997 Janošová,P., Dívčí a chlapecká identita,Vývoj a úskalí, Praha, Grada 2008 Průcha,Jan, Dětská řeč a komunikace, Portál Praha Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2014)
|
|
||
Ke kontrole studia je předepsán zápočet. Procvičovaná témata budou ještě součástí zkoušky z ontogenetické psychologie Tematické okruhy ke zkoušce: předmět vývojové psychologie, hlavní úkoly význam ontogenetické psychologie pro učitele vývoj psychiky podmínky vývoje, rozdíly v teoretických přístupech k hodnocení významu podmínek vývoje vývojové zákonitosti periodizace vývoje (periodizační systémy, vývojový mezník, vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze) charakteristika jednotlivých etap vývoje ( od početí až po stáří) pohybový vývoj dítěte vývoj poznávacích procesů vývoj citů a sociálních vztahů morální vývoj hra a dětská kresba a její vývoj připravenost na vstup do školy a její diagnostika
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (21.03.2014)
|
|
||
Cvičení z ontogenetické psychologie se vyučují paralelně spolu s přednáškami z ontogenetické psychologie. Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují. Pro cvičení jsou vybraná zejména ta témata, která budou připravovat frekventanty kurzu pro výuku na 1. stupni základní školy.
Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje Rodina a její vliv na vývoj díttěte. Psychická deprivace v dětství a její vliv na vývoj dítěte. Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole) Předškolní věk Dětská hra, její význam a vývoj. Dětská kresba a její vývoj. Vstup do školy, kritéria připravenosti na školu a jejich diagnostika. Vývoj poznávacích procesů (vnímání, pozornost, paměť myšlení, řeč) os narození do dospívání Vývoj citů a sociálních vztahů od narození do dospívání. Tělesný vývoj mladšího žáka. Vývoj motoriky v mladším školním věku Intelektuální vývoj mladšího žáka. Změny v citech a sociálních vztazích v mladším školním věku. Osobnost mladšího žáka. Dospívání a jeho dva stupně (puberta, adolescence) Rozdíly ve vývoji mezi chlapci a dívkami. Metody vývojové psychologie (diagnostika vývojových změn).
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|
|
||
Podmínkou zápisu do předmětu je zápočet z psychologie osobnosti. Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|