|
|
|
||
Developmental Psychology
The goals of the course is to understand the development of an individual and its dependence on conditions and regularities of development, characteristics of development stages with the stress on the early childhood, pre-school period, the problematic of being ready for school and the period of puberty.
Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2014)
|
|
||
Doporučená literatura: Průcha,Jan, Dětská řeč a komunikace, Portál Praha Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2014)
|
|
||
Studenti budou zkoušeni písemným testem.
Tematické okruhy ke zkoušce: předmět vývojové psychologie, hlavní úkoly význam ontogenetické psychologie pro učitele metody používané ve vývojové psychologii vývoj psychiky podmínky vývoje, rozdíly v teoretických přístupech k hodnocení významu podmínek vývoje vývojové zákonitosti periodizace vývoje (periodizační systémy, vývojový mezník, vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze) charakteristika jednotlivých etap vývoje ( od početí až po stáří) pohybový vývoj dítěte vývoj poznávacích procesů vývoj citů a sociálních vztahů morální vývoj hra a dětská kresba a její vývoj připravenost na vstup do školy a její diagnostika Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (22.03.2014)
|
|
||
Přednášky z ontogenetické psychologie jsou doplněny kurzem Cvičení z ontogenetické psychologie. Obsahy obou kurzů se proto navzájem doplňují. Hlavní témata přednášek: Předmět vývojové psycholodie, hlavní úkoly vývojové psychologie, význam ontogenetické psychologie pro učitele. Pojem vývoj, determinace vývojových změn, podmínky vývoje. Zrání a učení jako hlavní vývojové procesy Hodnocení významu podmínek v různých teoretických konceptech. Zákonitosti vývoje v ontogenezi. Ontogeneze - podmínky a zákonitosti vývoje Periodizace vývoje - důvody, problémy, periodizační systémy, vývojové mezníky. Vývojové úkoly, vývojová krize, senzitivní fáze ve vývoji. Raný vývoj dítěte (prenatální období, novorozenec, nemluvně, batole) Předškolní věk Dětská hra, její význam a vývoj. Dětská kresba a její vývoj. Vstup do školy, kritéria připravenosti na školu a jejich diagnostika. Vývoj poznávacích procesů (vnímání, pozornost, paměť myšlení, řeč) od narození do dospívání Vývoj citů a sociálních vztahů od narození do dospívání. Tělesný vývoj mladšího žáka. Vývoj motoriky v mladším školním věku Intelektuální vývoj mladšího žáka. Změny v citech a sociálních vztazích v mladším školním věku. Osobnost mladšího žáka. Dospívání a jeho dva stupně (puberta, adolescence) Rozdíly ve vývoji mezi chlapci a dívkami. Specifika vývojových změn v období dospělosti, kritéria dospělosti, vývojové etapy v dospělosti. Vývojové změny ve stárnutí a stáří Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (21.03.2014)
|