Continuation of the course of Didactics of mathematics with teaching practice is focused on deep understanding of didactics of mathematics. It is supposed that students connect their knowledge and experience from their study of pedagogical and psychological disciplines, mathematics and its didactics and practice.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Pokračování kurzu Didaktiky matematiky s praxí je zaměřeno na hlubší porozumění studia didaktiky matematiky. Předpokládá se propojení poznatků a zkušeností ze studia pedagogických a psychologických disciplín, matematiky a její didaktiky a praxe. Předmět je dotován rozsahem hodin 0/3, z toho je 0/1 průběžná praxe, 0/2 didaktický seminář. Praxe se koná u učitelů 1. st. ZŠ a na školách, které jsou smluvně zajištěny KMDM.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Aim of the course -
- to systematize gained knowledge from courses of mathematics and didactic of mathematics - to develop the ability of self education as a future teacher on the basis of one's own pedagogical experience.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Systemizovat a doplnit dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Descriptors - Czech
Materiály v příslušeném kurzu Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11938
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (10.03.2022)
Literature -
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M. aet al. Textbooks and Teacher´s guide Matematika pro 1.-5. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007-2011.
Hejný, M. aet al. Textbooks and Teacher´s guide Matematika pro 1. ročník základní školy. H-mat, o.p.s., Praha 2018.
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
Mathematics textbooks.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. st. ZŠ. Praha: PedF UK, 2014
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: PedF UK, 2010
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009
Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-5. roč. ZŠ + Příručky učitele. Plzeň: Fraus, 2007-2011
Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-3. roč. ZŠ + Příručka učitele . Praha: H-mat, o.p.s., 2018-2020
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
Vondrová, N. Matematická slovní úloha -Mezi matematikou, jazykem a psychologií. Karolinum, 2019.
učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)
Další články a odkazy na literaturu budou vkládány do LMS Moodle - kurz Didaktika matematiky I.-III.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Teaching methods -
Individual and group solutions of mathematical problems. Discussions.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Nejdůležitější metodou výuky je individuální nebo skupinové řešení problémů a diskuse nad didaktickými a matematickými jevy, jejich reflexe propojující praxi s teorií.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Requirements to the exam -
preparations for teaching, reflections, test, homeworks
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (10.03.2022)
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu budou pro každý rok specifikovány. Pro letní semestr akademického roku 2021/22 jsou tyto:
a) z praxe
Podmínky pro praxi budou specifikovat vedoucí jednotlivých skupin na základě konkrétních možností školy, kde praxe probíhá.
100procentní účast na praxích (tj. 6 setkání)
Student je povinen realizovat aspoň jednu vyučovací hodinu, v dostatečném předstihu odevzdat přípravu na hodinu a následně reflexi po odučené hodině. Student komentuje každou přípravu.
b) k semináři
aktivní účast
Studenti vypracovávají otázky předem vypsané k tématu semináře. Tento materiál studenti zakládají do portfolia.
vypracování závěrečného testu na aspoň 60 procent
Materiály získané z a ) i b) jsou podkladem pro uzavření klasifikovaného zápočtu. Semestr bude uzavřen formou kolokvia.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (10.03.2022)
Syllabus -
1. From manipulation to imagination. Transfer of representations from physical models through pictures, icons, symbols to images. 2. Teaching arithmetic and geometry from the point of view of a) objects, b) tools a c) educational strategies. Historical view. 3. Organisation of the set of phenomena and of processes. Mainly classification, schematisation, hierarchisation. 4. Direct and dialogue educational strategy. Transmission and constructivist teaching style. 5. Mistake as a didactic phenomenon. Pupils' mistakes, teachers' mistakes. 6. Individualisation. Its two dimensions. Vygotsky's zone of proximal development.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Obsah kurzu:
1. týden výuky: Geometrické konstrukce.
2. týden výuky: Kolmost, rovnoběžnost, úhly.
3. týden výuky: 2D míra: Zpracování pojmu obvod a obsah trojúhelníku, vyvození obsahu lichoběžníku – zejména stříháním a manipulacemi.
4. týden výuky: 3D míra a rozvoj prostorové představivosti
5. týden výuky: Číslo jako veličina, převody jednotek.
6. týden výuky: Rovnice a jejich propedeutika
7. týden výuky: Zobecňování
8. týden výuky: Kombinatorika
9. týden výuky: Pravděpodobnost
10. týden výuky: Práce s daty – tabulka jako nástroj pro evidenci, práce s grafy.