Students will work on one topic or mathematical environment. Students will prepare a series of tasks of graded difficulty for their colleagues, which will be solved and discussed in the seminar in terms of mathematics and didactics. Students will also be involved in research work at KMDM, so the teaching will be continuously enriched by the results of ongoing research. Students will be consistently guided to link the practice gained in the module and didactic theory and to reflect on their own work and the work of their colleagues.
Last update: Králová Michaela, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
Témata budou vybírána tak, aby navazovala na aktivity v dalších dvou předmětech prohlubujícího modulu. Studenti připraví sérii úloh odstupňované obtížnosti pro své kolegy, které se budou řešit a diskutovat v semináři z hlediska matematiky i didaktiky, budou též zapojeni do výzkumné práce vedoucí semináře. Studenti budou důsledně vedeni k propojování praxe získané v rámci modulu a didaktické teorie a k reflektování vlastní práce i práce svých kolegů.
Last update: Králová Michaela, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
Aim of the course -
The goal is to provide students with an opportunity to work independently and to structure their knowledge of mathematics and didactics gained through previous instruction. To perceive mathematics as an integral part of all primary school subjects. To provide the students with a programme of continuous self-development.
Last update: Králová Michaela, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
Umožnit studentům samostatnou i skupinovou činností prohloubit a strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky nabyté v předcházejícím studiu. Vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Poskytnout studentům motivaci a podněty pro jejich rozvoj i po ukončení studia.
Last update: Králová Michaela, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014.
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Textbooks for primary schools
Other materials will be available according to the choice of topics.
Last update: Králová Michaela, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014.
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ
Další materiály budou studentům průběžně zpřístupňovány v rámci seminářů dle jednotlivých témat.
Last update: Králová Michaela, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
Teaching methods -
Seminars, mostly group work, individual and group consultations are welcome.
Last update: Králová Michaela, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
Studenti budou pracovat v menších skupinách, kde budou diskutovat vybrané série úloh, vytvářet vlastní úlohy a analyzovat žákovská řešení z vybraných matematických oblastí. U řešení se budeme zabývat zejména jejich diagnostickou silou a co takové řešení učiteli o žácích říká. Dále budeme diskutovat vhodnou diferenciaci navazujících aktivit pro žáky, ať už s ohledem na nadané žáky či reedukaci objevených chyb. V seminářích budou prezentovány videosekvence z výuky orientované na diferenciaci žáků, které budou dle možností prezentovat přímo pedagogové. Ti zároveň umožní návštěvu malým skupinám studentů i přímo ve vlastní praxi.
V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě: a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadaných elektronicky (mailem nebo v Moodlu) b) bude organizována online výuka v Adobe Connect (nebo Google meet, nebo Zoom), přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.
Last update: Králová Michaela, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
Requirements to the exam -
Active participation in seminars. Elaboration of a series of tasks with didactic and diagnostic comments, which the student submits for control in the form of one component of the portfolio.
Last update: Králová Michaela, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
Aktivní účast na seminářích. Zpracování série úloh s didaktickými a diagnostickými komentáři, které student předloží ke kontrole ve formě jedné složky portfolia.
Last update: Králová Michaela, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
Syllabus -
We will focus on deep knowledge of selected mathematical environments (thematically) with emphasis on gradation parameters and especially diagnostic potentials of specific tasks. The course is connected to the project OP VVV and within the seminars knowledge from practice will be discussed.
Last update: Králová Michaela, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
V rámci předmětu bude věnován prostor hlubšímu poznání vybraných matematických prostředí (témat) s důrazem na diagnostické potenciály konkrétních úloh či sérií úloh. V seminářích budou představována žákovská řešení z vybraných tříd prvního stupně ZŠ, která budou studenty analyzována a ti budou následně navrhovat reedukaci pozorovaných chyb či vytvářet vhodné návazné činnosti pro nadané žáky. Cílem semináře je vést studenty k úvahám o diferenciaci ve výuce matematiky opřené o kvalitní diagnostiku žákovských řešení. V rámci semináře budou rovněž prezentovány videosekvence s praktickými ukázkami diferencované výuky v praxi. Tito pedagogové zároveň příležitostně navštíví seminář, zároveň bude studentům nabídnuta možnost navštívit jejich třídy a pozorovat diferenciaci přímo v praxi.
Last update: Králová Michaela, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)