|
|
|
||
Prostřednictvím předmětu studenti porozumí práci učitele v širších odborných a společenských souvislostech
(hodnocení žáků, škol a vzdělávacího systému; učitel jako aktivní člen školy a sociální partner rodičů). Studenti
hlouběji proniknou do vybraného tématu řešeného v rámci seminární práce.
Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (13.05.2020)
|
|
||
1) Student získá alespoň 7 bodů. Účast na výuce (90 min) je za 1 bod. Kromě účasti na výuce je možné body získat plněním stanovených úkolů v moodle. 2) Seminární práce na zvolené téma v rozsahu 5 normostran (9000 ± 900 znaků). Téma může student zvolit z nabídnutého seznamu (seznam témat je uveden v nultém studijním podkladu na stránce http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika), nebo si téma práce zvolí a ohlásí je vyučující nejpozději do 1 měsíce od zahájení výuky v letním semestru. Vyučující téma potvrdí, případně navrhne jeho úpravu. Seminární práce bude mít tuto strukturu: a) Úvod cca ½ str. (zdůvodnění volby tématu; cíl práce), b) teoretický základ 2 - 2 ½ str. (na základě literatury), c) vyvození odpovědi ve vztahu k cíli(1 ½ - 2 str.), d) shrnutí a závěr. Student získá zápočet na základě splnění bodů 1 a 2, náhradní termín povaha kontroly studia vylučuje.
Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (13.05.2020)
|
|
||
Základní studijní literatura
Studijní podklady na webu http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika/ a v moodle Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Např. na http://www.msmt.cz/file/19743 (orientačně) Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP v Praze, 2007. Též na http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy (kap. 1 - 4, 5.2 nebo 5.3.1 nebo 5.8, orientačně kap. 6 - 10) Vybrané kapitoly dle témat v sylabu předmětu: Kalhous , Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2004, 2009 Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Paido, Brno 1998 Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996 Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997 Skalková, J.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2007 Vališová, A., Kasíková, H. (eds.): Pedagogika pro učitele. Grada, Praha 2011 (2. vyd.) Doporučená literatura a internetové odkazy: Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998 ČŠI: www.csicr.cz - informace a výsledky z mezinárodních výzkumů, tematické a výroční zprávy ČŠI, kritéria pro hodnocení škol Dvořák, D., Holec, J., Dvořáková, M.: Kurikulum školního vzdělávání: Zahraniční reformy v 21. století. Praha, PedF UK 2018. Dostupné z https://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/files/2019/02/DvorakDom.kn_.bl_.TISK_.pdf Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, 2000 Hájková, V., Strnadová, I.: Inkluzivní vzdělávání. Grada, Praha 2010 Havlík, R., Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha, Portál 2011 Chráska, M.: Metody pedagogického výzkumu. Grada, Praha 2007 Chvál, M.: Na naší škole nám záleží. Portál, Praha 2018 Chvál, M., Straková, J., Procházková, I.: Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Česká školní inspekce Praha: 2015. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy Janík, T. a kol.: Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Masarykova univerzita, Brno 2016 Kolář, M.: Nová cesta k léčbě šikany. Portál, Praha 2011 Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála, Machů, E.: Nadaný žák. Paido, Brno 2010 Manuály vybraných evaluačních nástrojů projektu Cesta ke kvalitě, přístupné na www.nuv.cz/ae OECD (2005-2010). Education at a Glance. Paris: Autor. Dostupné z http://www.oecd.org/edu/ Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha l998. Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha, Grada 1994, Pelikán Jiří: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum 1998 Pol, M.: Škola v proměnách. Masarykova univerzita, Brno 2007 Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Gaudeamus 1994 Rogers, V.: Kyberšikana. Portál, Praha 2011 Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman 1994 Rýdl, K.: Cesta k autonomní škole. Praha, Agentura Strom 1996 Schönebeck, H: Život s dětmi bez výchovy. Univerzita Pardubice 1997 Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SPN 1992 Straková, J.: Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání: Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha 2016. Dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/publikace/ Švaříček, R., Šeďová, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha 2007 Zelinková, O.: Poruchy učení. Portál, Praha 2003 Spilková, V. Tomková, A. a kol.: Kvalita učitele a profesní standard. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha 2010
Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (13.05.2020)
|
|
||
Výuka bude probíhat prezenčně dle rovrhu (vyjma období praxí ). Budou nabídnuty i společné konzultace online.
Hlavním prostředím pro práci bude Moodle. Zde hledejte vždy aktuální informace. Název: Pedagogika 2023/2024, heslo pro přístup: PEDMFF2023. Nejprve se ale musíte přihlásit do SISu.
Pracujeme tedy na stejném místě v moodle jako v ZS u Pedagogiky I. V moodle je u 1. přednášky v LS umístěno i upřesnění splnění podmínek předmětu. Last update: Chvál Martin, doc. PhDr., Ph.D. (16.04.2023)
|
|
||
1. Hodnocení a evaluace ve vzdělávání Hodnocení výsledků učení žáků učitelem, jeho cíle, funkce, typy a metody. Formativní hodnocení. Diagnostické a klasifikační metody. Didaktické testy. Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání. Přijímací zkoušky na víceletá gymnázia a střední školy. Maturitní zkouška. Česká školní inspekce a její činnost. Autoevaluace škol. Kvalita a efektivita ve vzdělávání, kritéria a indikátory.
2. Učitel a jeho sociální role Osobnost učitele, výukové styly. Role učitele v proměnách času, autorita. Sociální dovednosti učitele. Kompetence učitelů. Problémy začínajících učitelů. Učitel v sociální interakci se žáky a rodiči. Hodnocení a sebehodnocení učitele, podpora profesního růstu učitele. Příprava a další vzdělávání učitelů.
3. Vzdělávací soustava Druhy a typy škol, vzdělávací soustava v ČR, školy a školská zařízení. Základní legislativní dokumenty. Mezinárodní klasifikace stupňů vzdělávání. Vzdělávací soustava ve vybrané zemi. Řízení škol a odpovědnost. Financování škol. Autonomie škol. Alternativní a inovativní školy - příklady a charakteristika. Domácí vzdělávání. Současné otázky stavu vývoje vzdělávací soustavy v ČR. Inkluzivní vzdělávání. Pedagogický výzkum. Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (20.05.2020)
|