|
|
|
||
Course is taken as an introduction to research methodology in humanities generally and with special emphasis given to educational research. The course is follow up to the Introduction to Educational Research Methodology course. Course is open for all students, especially useful may be for students in second part of their teacher studies and for doctoral students. Course is intended to help students to prepare and realize their research for diploma paper or dissertation.
Last update: CHVÁL (27.04.2004)
|
|
||
a) Obecně metodologická problematika vědy. Fajkus, B.: Současná filosofie a metodologie vědy. Praha, Filosofia 1997. ISBN 80-7007-095-1. Kuhn, T. S.: Struktura vědeckých revolucí. Praha, OIKOYMENH 1997. Popper, K. R.: Věčné hledání. Praha, Prostor 1995. Popper, K. R.: Logika vědeckého zkoumání, Praha, OIKOYMENH 1997. Král, M.: Změna paradigmatu vědy. Praha, Filosofia 1994. Weber, M.: Metodologie, sociologie a politika. Praha, OIKOYMENH 1998.
Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001. ISBN 80-86471-07-1.
b) Metodologie pedagogických výzkumů Základní: Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998. ISBN 80-7184-569-8. Kerlinger, F. N.: Základy výzkumu chování. Praha, Academia 1972. Ferjenčík, J.: Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha, Portál 2000. ISBN 80-7178-367-6. Skalková, J. a kol.: Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha, SPN 1983. Gavora, P.: Výzkumné metody v pedagogice. Brno, Paido 1996.
Doplňková: Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN 1988. Byčkovský, P.: Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha, ČVUT 1982. Chráska, M.: Didaktické testy. Brno, Paido 1999. Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum 1998. ISBN 80-7184-141-2. Říčan, P.: Úvod do psychometrie. Bratislava, Psychodiagnostické a didaktické testy 1978. Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Praha, Portál 1999.
c) Statistika Škaloudová, A.: Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha, PedF UK 1998. Chráska, M. – Janák, V.: Statistika pro pedagogy. Olomouc, PedF UP 1990. Clauss, G. – Ebner, H.: Základy štatistiky pre psychológov, pedagógov a sociológov. Bratislava, SPN 1988. Swoboda, H.: Moderní statistika. Praha, Svoboda 1977. Lindquist, E. F.: Statistická analýza v pedagogickém výzkumu. Praha, KPÚ 1965. Anděl, J.: Statistické metody. Praha, Matfyzpress 1993. Ebner, H.: Základy štatistiky pre psychológov WWW.statsoft.cz
d) Literatura z oblasti kvalitativní metodologie Strauss, A. – Corbinová, J.: Základy kvalitativního výzkumu. Brno, Albert 1999. Hendl, J.: Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha, Karolinum 1997. Kučera, M.: Školní etnografie. Přehled problematiky. Studia paedagogica 8, Praha, PedF UK 1992. Ohniskové skupiny. Brno, Albert 2001. Last update: CHVÁL (27.04.2004)
|
|
||
Questionnaire, enquiry, interview, sociometrics, measuring students achievement, subject-matter tests, content analysis, semantic differential, Q-methodology, etc. Intoduction to qualitative research methods. Focus groups (marketing, drugs), ethnographic research, case studies. Basic statistics for social data analysis, cluster analysis, factor analysis. Hypothesis testing. Last update: CHVÁL (27.04.2004)
|