|
|
|
||
The seminars of the course are oriented to practical training of teacher activities (planning and realization of a lesson;
teacher speaking skills; traditionalism and alternative styles of teaching and education; diagnostics of student outcomes
etc.).
The content of the course is especially oriented to learning and instruction in mathematics and physics at secondary
schools.
Last update: T_KDF (11.06.2007)
|
|
||
1) Původně požadovaná ¾ účast na prezenční výuce je nahrazena pro studenty prezenčního i kombinovaného studia i studenty kurzu CŽV povinností získání 7 bodů. Možnosti získání bodů jsou podrobně popsány v moodle v kurzu Pedagogiky. Zahrnují jak již proběhlou prezenční účast tak povinnosti splnit určitý počet úkolů dle vlastního výběru studentů. Úkoly i studijní podklady k jejich řešení jsou k dispozici též v uvedeném kurzu v moodle. 2) Seminární práce na zvolené téma v rozsahu 5 normostran (9000 ± 900 znaků). Téma může student zvolit z nabídnutého seznamu (seznam témat je uveden v nultém studijním podkladu na stránce http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika), nebo si téma práce zvolí a ohlásí je vyučující nejpozději do 1 měsíce od zahájení výuky v letním semestru. Vyučující téma potvrdí, případně navrhne jeho úpravu. Seminární práce bude mít tuto strukturu: a) Úvod cca ½ str. (zdůvodnění volby tématu; cíl práce), b) teoretický základ 2 – 2 ½ str. (na základě literatury), c) vyvození odpovědi ve vztahu k cíli(1 ½ - 2 str.), d) shrnutí a závěr. Student získá zápočet na základě splnění bodů 1 a 2, náhradní termín povaha kontroly studia vylučuje. Last update: Chvál Martin, doc. PhDr., Ph.D. (28.04.2020)
|
|
||
Základní studijní literatura
Studijní podklady na webu http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika/ Čábalová, D.: Pedagogika. Grada, Praha 2011 Kalhous , Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2004, 2009 Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Paido, Brno 1998 Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996 Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál, Praha 2005 (4. vyd.) Skalková, J.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2007 Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele. Aspi, Praha 2005 Vališová, A., Kasíková, H. (eds.): Pedagogika pro učitele. Grada, Praha 2011 (2. vyd.) Čapek, R.: Moderní didaktika. Grada, Praha 2015 Zormanová, L.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2014 Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Např. na http://www.msmt.cz/file/19743 (orientačně) Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP v Praze, 2007. Též na http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy (kap. 1 – 4, 5.2 nebo 5.3.1 nebo 5.8, orientačně kap. 6 – 10)
Povinná četba Komenský, J. A.: Didaktika analytická. Různá vydání, např. Státní nakladatelství, Praha 1947 Rozšiřující literatura a výběrová četba Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997 Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998 Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál, Praha 1994 Dytrtová, R., Krhutová, M.: Učitel. Příprava na profesi. Grada, Praha 2009 Efektivní učení ve škole. Portál, Praha 2005 Fenstermacher, G.D., Soltis, J.F.: Vyučovací styly učitelů. Portál, Praha 2008 Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha 2011 Gavora, P.: Učitel a žáci v komunikaci. Paido, Brno 2005 Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, 2000 Hájková, V., Strnadová, I.: Inkluzivní vzdělávání. Grada, Praha 2010 Havlík, R., Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha, Portál 2011 Hrabal, V., Pavelková, I.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010 Chráska, M.: Didaktické testy. Paido, Brno 1999 Chráska, M.: Metody pedagogického výzkumu. Grada, Praha 2007 Chráska, M., Kalhous, Z. (red.): Pedagogická evaluace v podmínkách současné české školy. Česká asociace pedagogického výzkumu, 1996 Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Karolinum, Praha, 2001.� Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. McKinsey, Praha 2010. Kolář, M.: Nová cesta k léčbě šikany. Portál, Praha 2011 Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Portál, Praha 2008 Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha 2008 Kyriacou, Ch.: Řešení výchovných problémů ve škole. Portál, Praha 2005 Machů, E.: Nadaný žák. Paido, Brno 2010 Maňák, J., Janík, T., Švec, V.: Kurikulum v současné škole. Paido 2009 Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995 Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996 Michalová, Z.: Specifické poruchy učení. Nakl. Tobiáš, Havlíčkův Brod 2004 Navrátil, S., Mattioli, J.: Školní konflikty: jak jim předcházet? jak je řešit? Paido, Brno 2005 OECD Reviews of Evaluationand Assessment in Education CZECH REPUBLIC. OECD, 2012. Pelikán Jiří: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum 1998 Podlahová, L.: První kroky učitele. Triton, Praha 2004 Průcha, J.: Učitel. Praha, Portál 2002 Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál, Praha 2004 Reitmayerová, E.: Cílená zpětná vazba. Portál 2007 Rogers, V.: Kyberšikana. Portál, Praha 2011 Sak, P., Skalková, J., Mareš, J.: Člověk a vzdělání v informační společnosti. Portál 2007 Sitná, D.: Metody aktivního vyučování. Portál, Praha 2007 Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Portál, Praha 1999 Šeďová, K., Švaříček, R. a kol.: Komunikace ve školní třídě. Portál, Praha 2012 Švaříček, R., Šeďová, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha 2007 Veteška, J., Tureckiová, M.: Kompetence ve vzdělávání. Grada 2008 Zelinková, O.: Poruchy učení. Portál, Praha 2003
Last update: Zieleniecová Pavla, RNDr., CSc. (04.10.2017)
|
|
||
Teaching methods and the possible forms of organizing for instruction.
Tacit pedagogical knowledge: intuition and imitation. Classification of teaching methods. Lessons and lesson´s phases. Effective teaching strategies for fostering students learning and their implementation in classroom. Problem-solving, problem-oriented teaching, project methods, cooperative learning, heuristic teaching, discussion, team-teaching, role playing, etc. Didactic and standardised tests. Students assessment, marking (grading AmE) and verbal assessment, students´ self-evaluation. Organization forms of instruction, classroom management. Whole-class teaching, group work, and individualized instructions. The possible responses to diversity in the classroom (differentiated classroom).
The use of new information technologies for instruction: distance-learning, multimedia.
Open-teaching, inclusive education and constructivist approach.
Educational system.
Types of schools, Czech educational system, Czech School Inspection and school evaluation. Home-schooling (home-education), innovative schools ? examples and characteristics. ISCED (International Standard Classification of Education), International research projects in education (PISA, TIMSS, etc.), chatracteristics of educational systems in several foreign countries. Recent trends in educational policy, decentralization and school autonomy. Last update: T_KDF (18.02.2009)
|