|
||
The seminars of the course are oriented to practical training of teacher activities (planning and realization of a lesson;
teacher speaking skills; traditionalism and alternative styles of teaching and education; diagnostics of student outcomes
etc.).
The content of the course is especially oriented to learning and instruction in mathematics and physics at secondary
schools.
Last update: Macharová Dana, JUDr. (10.10.2012)
|
|
||
1) Původně požadovaná ¾ účast na prezenční výuce je nahrazena pro studenty prezenčního i kombinovaného studia i studenty kurzu CŽV povinností získání 7 bodů. Možnosti získání bodů jsou podrobně popsány v moodle v kurzu Pedagogiky. Zahrnují jak již proběhlou prezenční účast tak povinnosti splnit určitý počet úkolů dle vlastního výběru studentů. Úkoly i studijní podklady k jejich řešení jsou k dispozici též v uvedeném kurzu v moodle.
2) Seminární práce na zvolené téma v rozsahu 5 normostran (9000 ± 900 znaků). Téma může student zvolit z nabídnutého seznamu (seznam témat je uveden v nultém studijním podkladu na stránce http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika), nebo si téma práce zvolí a ohlásí je vyučující nejpozději do 1 měsíce od zahájení výuky v letním semestru. Vyučující téma potvrdí, případně navrhne jeho úpravu. Seminární práce bude mít tuto strukturu: a) Úvod cca ½ str. (zdůvodnění volby tématu; cíl práce), b) teoretický základ 2 – 2 ½ str. (na základě literatury), c) vyvození odpovědi ve vztahu k cíli(1 ½ - 2 str.), d) shrnutí a závěr.
Student získá zápočet na základě splnění bodů 1 a 2, náhradní termín povaha kontroly studia vylučuje. Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (28.04.2020)
|
|
||
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996, Průcha, J.: Přehled pedagogiky. Portál, Praha 2000
Skalková, J.: Obecná didaktika. ISV nakladatelství, Praha 1999
Bílá kniha ? Národní program rozvoje vzdělanosti v České republice. MŠMT, Praha 2001
Komenský, J.A.: Didaktika analytická. Praha l946 či jiná vydání
Carlgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991, Holt, J.: Proč děti neprospívají? Praha, Agentura Strom 1995
Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála, Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha, Grada 1994, Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Gaudeamus 1994
Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman 1994 (
Rýdl, K.: Cesta k autonomní škole. Praha, Agentura Strom 1996, Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997, Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha, Portál 1994
Schimunek, F. P.: Slovní hodnocení žáků. Praha, Portál 1995, Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. (Osvědčené způsoby efektivního vyučování.) Praha, Portál 1997
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999, Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN l988
Havlík, R., Novotná, M., Prokop, J.: Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha, Univerzita Karlova 1993, Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995
Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996, Pasch, M., ad.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha, Portál 1998, Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998, Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997 Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (28.04.2020)
|
|
||
§ Vyučovací metody a organizační formy.
§ "Neuvědomělý" metodický přístup učitele: intuice a nápodoba. Vyučovací metody a jejich rámcová klasifikace. Vyučovací hodina, její typy a fáze, dramatické prvky její stavby.
§ Aktivizující metody a jejich zavádění do výuky. Strategie řešení problémů, problémové vyučování, projektová výuka, kooperativní výuka, heuristická metoda, diskuse, týmové vyučování, případová metoda, inscenační metoda. Didaktické hry a soutěže.
§ Diagnostické a klasifikační metody. Didaktické testy. Hodnocení žáků, klasifikace a slovní hodnocení, funkce hodnocení, rozvíjení hodnotící aktivity žáků, sebehodnocení.
§ Organizační formy výuky. Frontální, skupinová a individuální výuka. Diferenciace a individualizace ve vyučování.
§ Vliv nových technologií: distanční výuka, multimediální prostředky.
§ Otevřené vyučování, inklusivní vzdělávání, konstruktivistický přístup.
§ Vzdělávací soustava.
Druhy a typy škol, vzdělávací soustava v ČR, systém výchovného poradenství. ČŠI a hodnocení škol. Školská soustava a problémy s ní spojené, domácí vzdělávání, alternativní školy ? příklady a charakteristika. Mezinárodní klasifikace stupňů vzdělávání, mezinárodní výzkumy vzdělávání, vzdělávací soustava ve vybrané zemi. Současné tendence, autonomie škol. Last update: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (28.04.2020)
|