|
||
Basic general questions of education in the teacher work (goals and content of education; forms and methods of instruction;
student and his/her learning; teacher pedagogical skills and competence etc.). T
The content of the course is especially oriented to learning and instruction in mathematics and physics at secondary
schools.
Last update: Macharová Dana, JUDr. (10.10.2012)
|
|
||
1) Účast ve výuce min. ¾ realizovaných termínů výuky (tj. např. 11 účastí ve výuce ze 14 termínů výuky během semestru). Pro studenty kombinovaného studia a kurzu CŽV a pro neúčasti studentů prezenčního studia omluvené ze závažných důvodů je možná náhrada účasti ve výuce formou individuálních konzultací, referátů, příprav na výuku, prezentací a hospitačních hodnocení, jak je to podrobně popsáno v dokumentu Individuální podmínky pro získání zápočtu na http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika/zapocty.php. 2) Četba a čtenářský deník: Student přečte (prostuduje) 4 publikace (viz seznam literatury):
Student na základě této četby písemně zpracuje čtenářský deník, jehož obsahem budou záznamy o každé z přečtených publikací v rozsahu 1 normostrany (1800 znaků včetně mezer ± 150 znaků, celkem 4 normostrany, 7200 znaků). Záznam o přečtené publikaci, psaný souvislým textem, ne v heslech, bude obsahovat shrnutí jejího obsahu a studentovu osobní kritickou reflexi díla – hodnocení publikace ze zvoleného hlediska, osobní názor, úvahy související s tématem publikace apod. Tato osobní reflexe bude mít rozsah asi 1/3 záznamu o publikaci. Student získá zápočet na základě splnění bodů 1 a 2, náhradní termín povaha kontroly studia vylučuje. Last update: Zieleniecová Pavla, RNDr., CSc. (09.10.2017)
|
|
||
Základní studijní literatura
Studijní podklady na webu http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika/ Čábalová, D.: Pedagogika. Grada, Praha 2011 Kalhous , Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2004, 2009 Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Paido, Brno 1998 Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996 Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál, Praha 2005 (4. vyd.) Skalková, J.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2007 Švec, V.: Pedagogické znalosti učitele. Aspi, Praha 2005 Vališová, A., Kasíková, H. (eds.): Pedagogika pro učitele. Grada, Praha 2011 (2. vyd.) Čapek, R.: Moderní didaktika. Grada, Praha 2015 Zormanová, L.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2014 Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Např. na http://www.msmt.cz/file/19743 (orientačně) Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP v Praze, 2007. Též na http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy (kap. 1 – 4, 5.2 nebo 5.3.1 nebo 5.8, orientačně kap. 6 – 10)
Povinná četba Komenský, J. A.: Didaktika analytická. Různá vydání, např. Státní nakladatelství, Praha 1947 Rozšiřující literatura a výběrová četba Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997 Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998 Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál, Praha 1994 Dytrtová, R., Krhutová, M.: Učitel. Příprava na profesi. Grada, Praha 2009 Efektivní učení ve škole. Portál, Praha 2005 Fenstermacher, G.D., Soltis, J.F.: Vyučovací styly učitelů. Portál, Praha 2008 Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha 2011 Gavora, P.: Učitel a žáci v komunikaci. Paido, Brno 2005 Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, 2000 Hájková, V., Strnadová, I.: Inkluzivní vzdělávání. Grada, Praha 2010 Havlík, R., Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha, Portál 2011 Hrabal, V., Pavelková, I.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010 Chráska, M.: Didaktické testy. Paido, Brno 1999 Chráska, M.: Metody pedagogického výzkumu. Grada, Praha 2007 Chráska, M., Kalhous, Z. (red.): Pedagogická evaluace v podmínkách současné české školy. Česká asociace pedagogického výzkumu, 1996 Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Karolinum, Praha, 2001.�
Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. McKinsey, Praha 2010. Kolář, M.: Nová cesta k léčbě šikany. Portál, Praha 2011 Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Portál, Praha 2008 Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha 2008 Kyriacou, Ch.: Řešení výchovných problémů ve škole. Portál, Praha 2005 Machů, E.: Nadaný žák. Paido, Brno 2010 Maňák, J., Janík, T., Švec, V.: Kurikulum v současné škole. Paido 2009 Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995 Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996 Michalová, Z.: Specifické poruchy učení. Nakl. Tobiáš, Havlíčkův Brod 2004 Navrátil, S., Mattioli, J.: Školní konflikty: jak jim předcházet? jak je řešit? Paido, Brno 2005 OECD Reviews of Evaluationand Assessment in Education CZECH REPUBLIC. OECD, 2012. Pelikán Jiří: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum 1998 Podlahová, L.: První kroky učitele. Triton, Praha 2004 Průcha, J.: Učitel. Praha, Portál 2002 Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Portál, Praha 2004 Reitmayerová, E.: Cílená zpětná vazba. Portál 2007 Rogers, V.: Kyberšikana. Portál, Praha 2011 Sak, P., Skalková, J., Mareš, J.: Člověk a vzdělání v informační společnosti. Portál 2007 Sitná, D.: Metody aktivního vyučování. Portál, Praha 2007 Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Portál, Praha 1999 Šeďová, K., Švaříček, R. a kol.: Komunikace ve školní třídě. Portál, Praha 2012 Švaříček, R., Šeďová, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha 2007 Veteška, J., Tureckiová, M.: Kompetence ve vzdělávání. Grada 2008 Zelinková, O.: Poruchy učení. Portál, Praha 2003
Last update: Zieleniecová Pavla, RNDr., CSc. (04.10.2017)
|
|
||
1. Student learning
Student´s learning, its foundations, prerequisites and conditions. Extrinsic and intrinsic student motivation. Learning styles of students. Mastery of key competencies. Students with special education needs and the possibility of their integration into mainstream education programmes. Students achievement and school success. Social aspects of education and the ways to foster the social cohesion within the school.
2. Teacher as a social partner
Teacher personality, typology, teaching style, the roles of teacher and their change over the time, teaching profession, teachers´ authority. Social skills of teacher. Teacher trainning and development. Teacher competencies. Mistakes of beginning teachers. Psychological aspects of cooperation with family. Social interaction between teacher and pupils. Planning for Instructions.
3. Goals, Aims and Objectives in Education.
Cognitive and affective objectives in science and mathematics education. Knowledge, skills and competencies. Taxonomies of educational objectives. The use of objectives in a work of teacher and student. The relationship between the objectives and the outcomes of education. Goals, aimes and objectives in the official curricular documents. Mathematics and science literacy (numeracy).
4. Content of education
Culture, science, technology and art. Content and its structure. Curricular transfer, Framework Educational Programmes (FEP), School Educational Programmes (SEP). Curricular documents, Lesson plan, Textbooks, Teacher methodic quides, the use of other relevant educational literature. Standards of education. Initiatives for content modernization: structuralism, exemplar approach, basic (core) content. Cross-curricular planning, integrated science. Last update: Macharová Dana, JUDr. (10.10.2012)
|