Last update: RNDr. Jakub Staněk, Ph.D. (14.06.2019)
The first pedagogical practice is primarily focused on listening to an
experienced faculty teacher and getting to know the school from the
position of a teacher.
Last update: G_M (21.05.2012)
První pedagogická praxe je zaměřena především na náslechy u zkušeného fakultního učitele.
Course completion requirements -
Last update: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (30.04.2020)
Conditions for obtaining credit:
1. Observe at least 10 lessons of mathematics (especially at the faculty teacher, then at colleagues and other teachers at the school).
2. Teach at least 2 math lessons.
3. Assist in other activities according to the instructions of the faculty teacher (e.g. correction of written works, assistance in teaching in the computer room, supervision, consultation, preparation of aids, etc.).
4. Participate in reflection on the first pedagogical practice; reflection is realized within the subject Pedagogical-didactic propedeutics of mathematics.
In justified cases where a student is teaching part-time or full-time at the relevant type of school, recognition of this subject can be requested.
Attempt to receive the credit from exercise class cannot be repeated.
These conditions apply under standard situation. Due to the current closure of schools, the course will be recognized for all those who have started the internship and will supply the required written materials.
Last update: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (30.04.2020)
Podmínky pro získání zápočtu:
1. Hospitovat alespoň ve 10 výukových hodinách matematiky (zejména u fakultního učitele, dále u kolegů a dalších učitelů na dané škole).
2. Vykonat 2 samostatné výstupy (odučit 2 vyučovací hodiny matematiky).
3. Pomáhat při dalších aktivitách dle pokynů fakultního učitele (např. oprava písemných prací, asistence při výuce v počítačové učebně, dozor, konzultace, příprava pomůcek apod.).
4. Zúčastnit se reflexe k první pedagogické praxi; reflexe je realizována v rámci předmětu Pedagogicko-didaktická propedeutika matematiky.
V odůvodněných případech, kdy student učí na částečný či plný úvazek na příslušném typu školy, lze požádat o uznání pedagogické praxe.
Povaha předmětu neumožňuje opravný termín zápočtu v daném semestru.
Uvedené podmínky platí za běžných okolností. Vzhledem k současnému uzavření škol bude předmět uznán všem, kteří praxi zahájili a dodají požadované písemné podklady.
Literature -
Last update: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (14.06.2019)
Contemporary curriculum documents and education legislation.
Last update: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (14.06.2019)
Současné kurikulární dokumenty a školská legislativa.
Syllabus -
Last update: RNDr. Vlasta Moravcová, Ph.D. (14.06.2019)
The student attends the teaching of the faculty teacher as well as in the teaching of their colleagues who are simultaneously practicing at the same school. During practice, he teaches at least two hours. He helps to the faculty teacher with the preparation of lessons and corrections of written tests, he assists in teaching in a computer lab. He actively participates in other pedagogical duties (supervision, consultation, etc.).
Analysis of practice, analysis of students' evaluation, evaluation of the contribution of practice and self-reflection of the first pedagogical activity of students is carried out within the subject Pedagogic-Didactic Propedeutics of Mathematics.
Last update: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (12.01.2016)
Student hospituje ve výuce fakultního učitele a také ve výuce svých kolegů, kteří souběžně konají praxi na téže škole. V průběhu praxe vykoná nejméně dva samostatné výstupy, tj. odučí dvě hodiny. Pomáhá při přípravě výukových hodin, opravách písemných prací, asistuje při výuce v počítačové učebně. Aktivně se zapojuje do dalších pedagogických povinností (dozor, porady, konzultace, příprava pomůcek apod.).
Analýza praxe, rozbor hodnocení studentů, vyhodnocení přínosu praxe a sebereflexe prvního pedagogického působení studentů je prováděna v rámci předmětu Pedagogicko-didaktická propedeutika matematiky.