The first part of the seminar contains the methodology of solving exercises in physics where students deal with different ways of solutions of these exercises. The second part concentrates on diagnostics of physical knowledge and skills including didactic tests, and on test results procesing. The students make up samples of exams and non-standardized tests for secondary school Physics.
For the 4th year teacher-traineee students of Mathematics and Physics for secondary schols.
Last update: Svoboda Emanuel, prof. RNDr., CSc. (05.05.2004)
Seminář navazuje na obsah přednášky Didaktika fyziky I. Je zaměřen na aktuální otázky výuky fyziky a na diagnostiku fyzikálních znalostí. Tvoří se různé druhy zkoušek a provádí se jejich vyhodnocování.
Last update: T_KDF (23.05.2003)
Course completion requirements - Czech
Zápočet je udělen na základě aktivní účasti v alespoň 75 % on-line výuky a zároveň na základě úspěšného vypracování zápočtových prací. Pokud je účast studenta nižší, může vyučující povolit nahrazení účasti vypracováním dalších zápočtových prací. Zápočet lze získat kromě řádného také ve dvou opravných termínech.
Last update: Kekule Martina, RNDr., Ph.D. (12.10.2020)
Literature - Czech
materiály uvedené na webech vyučujících (http://kdf.mff.cuni.cz/~zak/vyuka.php, http://kdf.mff.cuni.cz/~kekule/vyuka_didaktika.php)
Kašpar, E. a kol.: Didaktika fyziky - obecné otázky. SPN, Praha 1978. Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky. SPN, Praha 1984. Volf, I.: Metodika řešení úloh ve středoškolské fyzice. Gaudeamus Hradec králové, 1997. bartuška, K.: Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy, I. až IV díl. Prometheus Praha, 1997,1998, 2000. Chrástka, M.: Didaktické testy. Paido Brno 1999. Půlpán, Z.: Základy sestavování a klasické vyhodnocování didaktických testů. Kotva Hradec Králové 1991. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Portál Praha, 1999. Nahodil, J.: Fyzika v běžném životě. Prometheus Praha 1996 Svoboda, E. a kol.: Přehled středoškolské fyziky. SPN, Praha 1991 Slovník školské fyziky. SPN Praha 1988 Učebnice fyziky pro střední školy. Časopisy Matematika - fyzika - informatika, Školská fyzika.
Last update: Kekule Martina, RNDr., Ph.D. (12.10.2020)
Teaching methods - Czech
on-line výuka (prostřednictvím MS Teams, příp. jiných platforem), samostatná domácí práce, příp. prezenční výuka; diskuze, práce s textem, demonstrace a příp. další metody
Last update: Kekule Martina, RNDr., Ph.D. (12.10.2020)
Syllabus -
The first part of the seminar contains the methodology of solving exercises in physics where students deal with different ways of solutions of these exercises. The second part concentrates on diagnostics of physical knowledge and skills including didactic tests, and on test results procesing. The students make up samples of exams and non-standardized tests for secondary school Physics.
For the 4th year teacher-traineee students of Mathematics and Physics for secondary schols.
Last update: Svoboda Emanuel, prof. RNDr., CSc. (05.05.2004)
1. Metodika řešení fyzikálních úloh (strategie řešení, typy úloh, způsoby jejich řešení, tvorba úloh).
2. Diagnostika a hodnocení fyzikálních znalostí (požadavky kladené na zkoušku, typy zkoušek; didaktický test a tvorba jeho položek, položková analýza testu, zpracování výsledků testu pro hodnocení a klasifikaci studentů).
3. Aktuální otázky výuky fyziky.
Last update: Kekule Martina, RNDr., Ph.D. (12.10.2020)