|
|
|
||
Main problems of geographical education, traditional and perspective approaches. Valid pedagogical documents. Meaning, aims, interpretation, and content of principal themes on basic and secondary schools. General and specific key qualifications. Methods and forms of geography teaching. Geography textbooks, school atlases, and other educational sources. Creation and using of tests. A level. Projecting of educational programmes and individual forms of teaching. Strategy of students grading (evaluating).
References ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika. GRADA, Praha. FLETCHER-WOOD, H. (2021): Responzivní výuka. Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. České vydání, Euromedia Group, a.s., Praha. GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York. MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D., HANUS, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika MŠMT, Praha. Dostupné z: https://www.egeografie.cz/ PASCH M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha. PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2002): Tvorba evaluačních geografických standardů. In. Balej, M., Peštová, J. (eds.): Vzdělávání zeměpisem. ČGS, UJEP v Ústí nad Labem, s. 30-38. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2005): Jak uchopit téma "polární oblasti" ve výuce zeměpisu. Geografické rozhledy, 15(2), 14 a 19. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia z pohledu geografie. Geografické rozhledy, 16, č. 2, s. 19 a 20. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2013): Badatelsky orientovaná výuka geografie. Geografické rozhledy, 23(1), 12–15. WILIAM, D., LEAHYOVÁ, S. (2016): Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy. České vydání, EDULAB, Praha. Dokumenty Rámcové vzdělávací programy základního a gymnaziálního vzdělávání Katalog požadavků k maturitní zkoušce ze zeměpisu, MŠMT, Praha 2012 Mezinárodní charta geografického vzdělávání IGU Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. Společné profesní kompetence. MŠMT ČR, Praha 2023 Učebnice zeměpisu včetně pracovních sešitů vydané v Nakladatelství ČGS, Fraus, Moby Dick Časopisy Geografické rozhledy: relevantní články k výuce školní geografie, viz https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv; aktuální články a dokumenty, na které byli studenti upozorněni ve výuce, písemné podklady ze seminářů Last update: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (27.09.2024)
|
|
||
Literatura: ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika. GRADA, Praha. GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York. MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D., HANUS, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika MŠMT, Praha. Dostupné z: https://www.egeografie.cz/ PASCH M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha. PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2002): Tvorba evaluačních geografických standardů. In. Balej, M., Peštová, J. (eds.): Vzdělávání zeměpisem. ČGS, UJEP v Ústí nad Labem, s. 30-38. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2005): Jak uchopit téma "polární oblasti" ve výuce zeměpisu. Geografické rozhledy, 15(2), 14 a 19. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia z pohledu geografie. Geografické rozhledy, 16, č. 2, s. 19 a 20. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2013): Badatelsky orientovaná výuka geografie. Geografické rozhledy, 23(1), 12–15.
Geografické rozhledy: relevantní články k výuce školní geografie, viz https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv; aktuální články a dokumenty, na které byli studenti upozorněni ve výuce, písemné podklady ze seminářů Last update: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (19.03.2019)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce (zimní semestr): Účast na tříhodinových seminářích (75 %) Vedení portfolia písemných prací Studenti plní průběžné úkoly (celkem 5) dle zadání ve výuce. Každý tento úkol je bodován. Možnost opravy úkolu je pouze u Mikrovyučování.
Předmět je zakončen ústní zkouškou. Do výsledku zkoušky se promítá výše bodů získaných z úkolů zadaných během semestru. Student jednooborového studia je ke zkoušce připušten, když dosáhne alespoň 2/3 z maximálního počtu bodů za dané úkoly, tj. min. 60 bodů z 90 možných s tím, že za každý úkol student získá alespoň 3 body. Student odevzdá každý zadaný úkol včas a v dostatečné kvalitě do kurzu v Google Classroom: https://classroom.google.com/c/NzE4OTIxNTU1Njg2?cjc=gvho2zn
Požadavky ke státní závěrečné zkoušce (viz web KSGRR).
Last update: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (27.09.2024)
|
|
||
státní závěrečnou zkouškou. Vytváření portfolia písemných prací Zápočet kurzu: (min 75 ze 100 bodů)
Zadání k nahrání přes Moodle: MZ340P27A Didaktika geografie I ( http://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2252 ). Heslo: "geografickévzdelavani" Last update: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (27.09.2024)
|