SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Geography Didactics I - MZ340P27C
Title: Didaktika geografie I
Czech title: Didaktika geografie I
Guaranteed by: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Is provided by: MZ340P27A
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D.
Teacher(s): doc. RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D.
doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D.
Is pre-requisite for: MZ340P27D, MZ340T16, MZ340T15
Annotation -
Main problems of geographical education, traditional and perspective approaches. Valid pedagogical documents. Meaning, aims, interpretation, and content of principal themes on basic and secondary schools. General and specific key qualifications. Methods and forms of geography teaching. Geography textbooks, school atlases, and other educational sources. Creation and using of tests. A level. Projecting of educational programmes and individual forms of teaching. Strategy of students grading (evaluating).


References
ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika. GRADA, Praha.
FLETCHER-WOOD, H. (2021): Responzivní výuka. Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. České vydání, Euromedia Group, a.s., Praha.
GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha.
LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York.
MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D., HANUS, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika MŠMT, Praha. Dostupné z: https://www.egeografie.cz/
PASCH M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.
PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2002): Tvorba evaluačních geografických standardů. In. Balej, M., Peštová, J. (eds.): Vzdělávání zeměpisem. ČGS, UJEP v Ústí nad Labem, s. 30-38.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2005): Jak uchopit téma "polární oblasti" ve výuce zeměpisu. Geografické rozhledy, 15(2), 14 a 19.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia z pohledu geografie. Geografické rozhledy, 16, č. 2, s. 19 a 20.
ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2013): Badatelsky orientovaná výuka geografie. Geografické rozhledy, 23(1), 12–15.
WILIAM, D., LEAHYOVÁ, S. (2016): Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy. České vydání, EDULAB, Praha.

Dokumenty
Rámcové vzdělávací programy základního a gymnaziálního vzdělávání
Katalog požadavků k maturitní zkoušce ze zeměpisu, MŠMT, Praha 2012
Mezinárodní charta geografického vzdělávání IGU
Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. Společné profesní kompetence. MŠMT ČR, Praha 2023

Učebnice zeměpisu včetně pracovních sešitů vydané v Nakladatelství ČGS, Fraus, Moby Dick

Časopisy
Geografické rozhledy: relevantní články k výuce školní geografie, viz https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv;
aktuální články a dokumenty, na které byli studenti upozorněni ve výuce, písemné podklady ze seminářů

Last update: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (27.09.2024)
Literature - Czech

Literatura:

ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika. GRADA, Praha.

GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha.

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha.

LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York.

MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D., HANUS, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika MŠMT, Praha. Dostupné z: https://www.egeografie.cz/

PASCH M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha.

PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2002): Tvorba evaluačních geografických standardů. In. Balej, M., Peštová, J. (eds.): Vzdělávání zeměpisem. ČGS, UJEP v Ústí nad Labem, s. 30-38.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2005): Jak uchopit téma "polární oblasti" ve výuce zeměpisu. Geografické rozhledy, 15(2), 14 a 19.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia z pohledu geografie. Geografické rozhledy, 16, č. 2, s. 19 a 20.

ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2013): Badatelsky orientovaná výuka geografie. Geografické rozhledy, 23(1), 12–15. 


Dokumenty
Rámcové vzdělávací programy základního a gymnaziálního vzdělávání
Katalog požadavků k maturitní zkoušce ze zeměpisu, MŠMT, Praha 2012 
Mezinárodní charta geografického vzdělávání IGU.

Učebnice zeměpisu včetně pracovních sešitů vydané v Nakladatelství ČGS, Fraus, Moby Dick 

Časopisy

Geografické rozhledy: relevantní články k výuce školní geografie, viz https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv;

aktuální články a dokumenty, na které byli studenti upozorněni ve výuce, písemné podklady ze seminářů

Last update: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (19.03.2019)
Requirements to the exam - Czech

 

Požadavky ke zkoušce (zimní semestr):

Účast na tříhodinových seminářích (75 %)

Vedení portfolia písemných prací

Studenti plní průběžné úkoly (celkem 5) dle zadání ve výuce. Každý tento úkol je bodován. Možnost opravy úkolu je pouze u Mikrovyučování.

 

Předmět je zakončen ústní zkouškou. Do výsledku zkoušky se promítá výše bodů získaných z úkolů zadaných během semestru. Student jednooborového studia je ke zkoušce připušten, když dosáhne alespoň 2/3 z maximálního počtu bodů za dané úkoly, tj. min. 60 bodů z 90 možných s tím, že za každý úkol student získá alespoň 3 body. Student odevzdá každý zadaný úkol včas a v dostatečné kvalitě do kurzu v Google Classroom: https://classroom.google.com/c/NzE4OTIxNTU1Njg2?cjc=gvho2zn

 

Požadavky ke státní závěrečné zkoušce (viz web KSGRR).

 

Last update: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (27.09.2024)
Syllabus -

státní závěrečnou zkouškou.

Cíle předmětu
Hlavním cílem didaktiky geografie je přispět ke schopnosti studentů vyučovat zeměpis na čtyřletých i osmiletých středních školách. Výuku zeměpisu vnímáme jako formu výchovy (včetně vzdělávání) a činnost učitele jako vytváření podmínek pro konstruktivní vzdělávací činnost žáka. Didaktická témata (a z nich vyplývající úkoly) jsou proto prezentovány a procvičovány v širším geograficko-didakticko-pedagogicko-psychologickém kontextu.
Smyslem didaktiky geografie je přispět k tomu, aby student: 
- dokázal vnímat svět v jeho celistvosti, která poskytuje základ nezbytný pro integraci znalostí, promyšlený výběr hlavních vzdělávacích trendů, témat, metod a forem vzdělávání, způsoby hodnocení apod
. - umí nastínit geografické vzdělávání v širších souvislostech (Národní strategie vzdělávání, geografie jako vědní disciplína, pedagogické dokumenty, podmínky a potřeby školy, potřeby jednotlivých žáků).
- umí převádět vědecké poznatky do školní praxe (v souladu s danými cíli volit učivo, metody a formy vzdělávání, způsoby hodnocení).
- dokáže obecně motivovat studenty k učení, dokáže probudit hlubší zájem o zeměpis a geografická témata, může obohatit zájmovou činnost studentů.
- zná možné alternativní přístupy k výuce geografie a dokáže použít ty, které jsou adekvátní konkrétnímu prostředí.
- zná různé metody výuky zeměpisu a jejich závislosti a dokáže je použít v konkrétní situaci.
- byl by schopen sebereflexe, vědomí vlastní aktivity a způsobu ohleduplnosti.
- umí hodnotit výkony studentů, proces výuky/učení a vlastní činnost podle předem stanovených kritérií. Zná "kvality" různých metod hodnocení a jejich použití a je schopen jejich použití zdůvodnit na základě argumentů.
- rozumí problematice základní školy a zvláštnostem výuky zeměpisu na střední škole.
- chtít a může se aktivně zapojit do odborných diskusí o problematice školy včetně výuky zeměpisu a přípravy školních dokumentů apod.
- chtít a umět se svobodně a odpovědně (v roli učitele) rozhodovat v rámci autonomní škola.

Tematické zaměření seminářů
1) Obecné přístupy k obsahu vzdělávání. Koncepce výuky zeměpisu v kontextu různých pedagogických teorií.
2) Hlavní aktuální problémy geografického vzdělávání ve světě a v Česku. Tradice a vyhlídky. Mezinárodní charta vzdělávání v geografii IGU. Národní strategie vzdělávání ("Bílá kniha"). 
3) Cíle výuky zeměpisu - smysl, pojetí a způsoby stanovování vzdělávacích cílů. Příklady cílových struktur pro střední a základní školy.
4) Klíčové kompetence (specifické a obecné) ve výuce zeměpisu na středních a základních školách: koncepce vzdělávání založená na aktivitě - procvičování a upevňování všeobecných a zvláště zeměpisných dovedností. Druhy činností, způsob hodnocení. Smysl pro život.
5) Pedagogické dokumenty (funkce, obsah, forma, tvůrčí využití): geografické standardy/Rámcové vzdělávací programy, vzdělávací programy, učební osnovy zeměpisu pro základní a střední školy.
6) Učebnice zeměpisu: kritéria jejich hodnocení, dobrá znalost a hodnocení učebnic a pracovních sešitů nakladatelství Česká geografická společnost.
7) Příprava na výuku zeměpisu: didaktická analýza vybraných tematických celků regionálního charakteru a fyzické a sociální geografie. Aplikace konstruktivistického modelu vyučování a učení.
8) Problémy s přístupem k pojetí obsahu, metod a forem výuky zeměpisu. Projektová výuka: vzdělávání a výchova smyslů, cílů a smyslu života. 
9) Metody a formy výuky zeměpisu na středních a základních školách, jejich podmíněnost cíli vzdělávání.
10) Hodnocení ve výuce zeměpisu: funkce, smysl a vztah k cíli vzdělávání, tradiční a nové formy hodnocení. Diferencovaný přístup k ověřování výkonů a hodnocení studentů. Sebehodnocení. 
11) Testy: význam a tvorba testů a jejich vyhodnocování. Typologie geografických otázek a úkolů.
12) Regionogeografické studium na všeobecně vzdělávací škole: smysl a cíle, koncepce a obsah výuky na základních a středních školách při hierarchické diferenciaci obce, místního regionu a světa. 
13) Fyzikální a sociogeografické kurikula: cíle, obsah, metody a formy výuky, prostředky ilustrace a praxe v terénu.
14) Prostředí v geografickém vzdělávání: smysl a cíle výuky, obsah, metody a formy. Přírodní a sociální složky životního prostředí. Environmentální výchova a její nástroje. 
15) A Level v geografii: pojetí otázek A Level, formy zkoušení. A Levels ve vyspělých evropských zemích, perspektivy koncepce A Level v ČR.
16) Počítače ve výuce zeměpisu a v práci učitele. Stávající programy a jejich využití, Internet.

Podmínky pro získání zápočtu:
Účast na tříhodinových seminářích (75 %)

Vytváření portfolia písemných prací

Zápočet kurzu: (min 75 ze 100 bodů)

  • 2x recenze odborného článku (2x 10 bodů)
  • Koncepce výuky zeměpisu (10 bodů)
  • Výuková technika (10 bodů)
  • Mikrolekce (60 bodů)

Zadání k nahrání přes Moodle: MZ340P27A Didaktika geografie I ( http://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2252 ). Heslo: "geografickévzdelavani"

Last update: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (27.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html