|
|
|
||
Main problems of geographical education, traditional and perspective approaches. Valid pedagogical documents. Meaning, aims, interpretation, and content of principal themes on basic and secondary schools. General and specific key qualifications. Methods and forms of geography teaching. Geography textbooks, school atlases, and other educational sources. Creation and using of tests. A level. Projecting of educational programmes and individual forms of teaching. Strategy of students grading (evaluating).
References ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika. GRADA, Praha. FLETCHER-WOOD, H. (2021): Responzivní výuka. Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. České vydání, Euromedia Group, a.s., Praha. GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York. MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D., HANUS, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika MŠMT, Praha. Dostupné z: https://www.egeografie.cz/ PASCH M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha. PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2002): Tvorba evaluačních geografických standardů. In. Balej, M., Peštová, J. (eds.): Vzdělávání zeměpisem. ČGS, UJEP v Ústí nad Labem, s. 30-38. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2005): Jak uchopit téma "polární oblasti" ve výuce zeměpisu. Geografické rozhledy, 15(2), 14 a 19. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia z pohledu geografie. Geografické rozhledy, 16, č. 2, s. 19 a 20. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2013): Badatelsky orientovaná výuka geografie. Geografické rozhledy, 23(1), 12–15. WILIAM, D., LEAHYOVÁ, S. (2016): Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy. České vydání, EDULAB, Praha. Dokumenty Rámcové vzdělávací programy základního a gymnaziálního vzdělávání Katalog požadavků k maturitní zkoušce ze zeměpisu, MŠMT, Praha 2012 Mezinárodní charta geografického vzdělávání IGU Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. Společné profesní kompetence. MŠMT ČR, Praha 2023 Last update: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (27.09.2024)
|
|
||
Literatura: ČAPEK, R. (2018): Moderní didaktika. GRADA, Praha. FLETCHER-WOOD, H. (2021): Responzivní výuka. Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. České vydání, Euromedia Group, a.s., Praha. GINNIS, P. (2017): Efektivní výukové nástroje pro učitele. České vydání, EDULAB, Praha. KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002): Školní didaktika. Portál, Praha. LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. (2010): Learning to teach geography in the secondary school. Routledge, London and New York. MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D., HANUS, M. a kol. (2017): Koncepce geografického vzdělávání. Certifikovaná metodika MŠMT, Praha. Dostupné z: https://www.egeografie.cz/ PASCH M. a kol. (1998): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha. PETTY, G. (2013): Moderní vyučování. Portál, Praha. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2002): Tvorba evaluačních geografických standardů. In. Balej, M., Peštová, J. (eds.): Vzdělávání zeměpisem. ČGS, UJEP v Ústí nad Labem, s. 30-38. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2005): Jak uchopit téma "polární oblasti" ve výuce zeměpisu. Geografické rozhledy, 15(2), 14 a 19. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2006): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia z pohledu geografie. Geografické rozhledy, 16, č. 2, s. 19 a 20. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2013): Badatelsky orientovaná výuka geografie. Geografické rozhledy, 23(1), 12–15. WILIAM, D., LEAHYOVÁ, S. (2016): Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy. České vydání, EDULAB, Praha.
Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. Společné profesní kompetence. MŠMT ČR, Praha 2023 Geografické rozhledy: relevantní články k výuce školní geografie, viz https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv; aktuální články a dokumenty, na které byli studenti upozorněni ve výuce, písemné podklady ze seminářů Last update: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (24.09.2024)
|
|
||
Studium didaktiky geografie navazuje na znalosti a dovednosti získané v prvních třech letech studia učitelství zeměpisu a na absolutorium souhrnné zkoušky z pedagogiky a psychologie. Na studium didaktiky geografie navazuje na pedagogickou praxi ve čtvrtém a pátém ročníku. Studium je hodnoceno kredity a je ukončeno státní závěrečnou zkouškou. Požadavky k zápočtu (zimní semestr): Účast na tříhodinových seminářích (75 %) Vedení portfolia písemných prací Studenti plní zápočtové úkoly dle zadání ve výuce. Každý zápočtový úkol je bodován. Možnost opravy úkolu je pouze u Mikrovyučování. Zápočtové úkoly pro jednooborové studium (pro získání zápočtu je nutné dosáhnout alespoň 2/3 z maximálního počtu bodů, tj. min. 60 bodů z 90 možných s tím, že za každý úkol student získá alespoň 3 body. Tzn. odevzdá každý požadovaný úkol včas a v dostatečné kvalitě. Zápočtové úkoly pro dvouoborové + doplňující studium (pro získání zápočtu je nutné dosáhnout alespoň 2/3 z maximálního počtu bodů, tj. minimálně 53 bodů z 80 možných s tím, že za každý úkol student získá alespoň 3 body. Tzn. odevzdá každý zápočtový úkol včas a v dostatečné kvalitě do kurzu v Google Classroom: https://classroom.google.com/c/NzE4OTIxNTU1Njg2?cjc=gvho2zn Požadavky ke státní závěrečné zkoušce (viz web KSGRR). Last update: Řezníčková Dana, doc. RNDr., Ph.D. (27.09.2024)
|