On Saturday 19th October 2024 there will be a shutdown of some components of the information system. Especially the work with files in Thesis modules will be particularly unavailable. Please postpone your requests for a later time.
Introduction to human-induced transformation of environment; basic interactions between man and his environment; regional distribution of anthropogenic pressure on environment categorized after individual components of environment; spatial development of human-environment interactions in historical and palaeogeographical context; basic characteristics of urban environment, vulnerability and carrying capacity, waste disposal, radiation, noise - and their spatial distribution.
Last update: Treml Václav, doc. Mgr., Ph.D. (18.12.2019)
Předmět poskytuje základní informace o transformaci jednotlivých složek životního prostředí člověkem. Studenti se seznámí s regionální rozložení zásahů do životního prostředí dle jeho jednotlivých složek a s historický vývojem interakcí člověka a jeho životního prostředí. Cvičení je zaměřeno na samostatném zpracování aktuálních témat studenty, následném referování o nich a diskusi. Dalším tématem cvičení jsou environmentální data a způsoby jejich vyhledávání.
Last update: Treml Václav, doc. Mgr., Ph.D. (08.10.2021)
Literature - Czech
Základní literatura:
Moldan, B. (2015): Podmaněná planeta. Karolinum, Praha, 512 s.
Doporučená literatura:
Goudie, A. 2012: The human impact on the natural environment. MIT Press. Pivnička, K., Braniš, M. (1995, 1998): Úvod do studia životního prostředí. Karolinum. 142 s. Matějček, T. (2012): Životní prostředí. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Přírodovědecká fakulta. Ústí nad Labem, 98 s. Matějček, T. a kol. (2007): Malý geografický a ekologický slovník. Nakladatelství České geografické společnosti, Praha.
Last update: Matějček Tomáš, RNDr., Ph.D. (27.09.2022)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky k zápočtu: zpracování samostatné práce a její prezentace, aktivní účast na seminářích (neúčast může být nahrazena podle pokynů vyučujícího), splnění dílčích úkolů
Požadavky ke zkoušce: úspěšné splnění písemné zkoušky pokrývající odpřednášenou látku (včetně látky probrané na cvičeních) a doporučenou literaturu. V případě potřeby může zkouška proběhnout distanční formou, a to buď písemně nebo ústně.
Last update: Treml Václav, doc. Mgr., Ph.D. (08.10.2021)
Syllabus - Czech
Témata přednášek: 1) Úvod: definice životního prostředí; základní typy transformace životního prostředí člověkem; vztah člověka a jeho životního prostředí v historickém pohledu; Narušení biogeochemických cyklů člověkem: narušení cyklu uhlíku a jeho důsledky; 2) Narušení cyklu dusíku a jeho důsledky: narušení cyklu ostatních hlavních biogenních prvků (kyslík, fosfor, síra); 3) Interakce člověk - atmosféra: příčiny změn klimatu; antropogeníí ovlivnění atmosféry - produkce skleníkových plynů; produkce aerosolů; změny albeda; smog, emise SO2 a NOx; 4) Interakce člověk - hydrosféra: spotřeba vody jednotlivými lidskými aktivitami;zásahy do hydrologického cyklu , důsledky úprav koryt vodních toků, hrázování, stavba přehrad; změny charakteru povodí: odběry vody v povodí; změny krajinného pokryvu; projevy nadměrných odběrů podzemní vody; znečištění vody dle povahy zdroje; typy znečistění; biodiverzita vodních ekosystémů; pitná voda; znečištění oceánů; 5) Podmínky vzniku života na Zemi. Biosféra jako součást životního prostředí člověka. Ohrožení biosféry člověkem (obecně a v regionálních souvislostech). Geneticky modifikované organismy; 6) Litosféra a pedosféra a jako součást životního prostředí člověka. Ohrožení litosféry a pedosféry (obecně a v regionálních souvislostech). Zdroje energie a surovin. Obnovitelné a neobnovitelné zdroje. 7) Odpady. Hodnocení dopadu chování jedince a společnosti na ŽP. Ekologická stopa a další environmentální indikátory. 8) Kvalita prostředí. Hluk. Radioaktivita. Elektromagnetický smog. Světelné znečištění. Subjektivně vnímané charakteristiky prostředí. Filosofické a etické aspekty životního prostředí, environmentální etika. Koncept trvale udržitelného rozvoje. Hlubinná ekologie. Environmentální výchova. 9) Interakce člověka a životního prostředí v historickém pohledu: růst lidské populace, datování výskytu jednotlivých hominidů na Zemi, charakteristika jednotlivých civilizací z pohledu jejich vztahu k ŽP, zásadní mezníky ve vztahu člověk a ŽP (domestikace, využití kovů, používání pluhu); 10) Kvantitativní růst populace, kvalita lidského života, osobní prostor 11) Město, městská populace, městský život, plánování a design prostředí 12) Ochrana přírody;
Last update: Treml Václav, doc. Mgr., Ph.D. (08.10.2021)