SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Pedagogy II - MUS17
Title: Pedagogika II
Czech title: Pedagogika II
Guaranteed by: Faculty of Arts, CU (31-FF)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2016
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Is provided by: MUS21
Explanation: Předmět je určen pouze pro studenty učitelství.
Guarantor: Andrea Běhalová, BA, M.A., Ph.D.
doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Teacher(s): Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Annotation -
The course is structured for the topics concerning behavioural problems in the schoool and educational environment,
learning dissabilities nad educational approach to them, social education issues (teaching as a supportive aktivity) and
educational diagnosis.
Last update: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (21.06.2012)
Literature - Czech

Základní:

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. aj. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007

PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995

Doporučená:

BALABÁNOVÁ, H. Zkušenosti se vzděláváním romských dětí. Praha : 1995 DOROTÍKOVÁ, S. (EDITOR). Profesní etika učitelství. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2003

DUNOVSKÝ, J. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha : Grada, 1995

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2004.

HRABAL, V.; PAVELKOVÁ, I. Pedagogicko psychologická diagnostika. Praha : SPN, 1989.

JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha : Themis, 2004

JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1999

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. aj. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001

KREMLIČKOVÁ, M.; NOVOTNÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Praha : SPN, 1997

KRYKORKOVÁ, H.; CHVÁL, M. Rozvoj metakognice - cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 2001, č. 2 (www.metakognice.cz - zde i další texty k problematice metakognice)

LORENZOVÁ, J. Etické hodnoty a normy v současných proměnách školy. In:, s. 78-105

MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.

MUNKOVÁ, G. Sociální deviace. Praha : Karolinum, 2004

ONDRÁČEK, P. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce, podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce nápadně rušivě. Pardubice : Univerzita Pardubice, 1999

Last update: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (21.06.2012)
Syllabus - Czech

Témata jsou konkretizována takto: Utváření mravního vědomí, postojů a jednání u dětí a dospívajících. Rozvoj hodnotové orientace, podmínky a metody mravní výchovy ve škole. Autorita učitele jako východisko pedagogického působení. Problematika kázně ve škole. Pedagogické aspekty integrace handicapovaných. Společensky nežádoucí jevy u dětí a mládeže a jejich primární, sekundární a terciární prevence. Sociokulturní handicap v podmínkách školního vzdělávání. Systém pomáhajících institucí, problematika sociální opory, sociálně právní ochrana dítěte. Multikulturní výchova a vzdělávání. Motivační dispozice v procesu učení a jejich diagnostika. Práce s chybou a analýza chybného výkonu. Učební styl žáka a možnosti jeho diagnostiky. Metakognice a nácvik metakognitivních strategií.

Last update: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (21.06.2012)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html