|
|
|
||
The aims of the course are focused on understandig of educational school environmet, especially curriculum and instruction
issues. On the basis of the understanding the complex of teacher key competences and skills is being formed. The concentration on quite a new cometences like cooperation among teacher in preparing school curricula is done. Last update: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (21.06.2012)
|
|
||
Základní: VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol..Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011. KYRIACOU, Ch.. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. Národní program rozvoje vzděláván v ČRí. Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha). SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
Doporučená: BELZ,H.-SIEGRIS,M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha:Portál, 2001. BERTRAND, Y.: Soudobé teorie vzdělávaní. Praha: Portál, 1998. CANGELOSI, J.S.: Strategie řízení třídy. Praha. Portál, 1998. DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. FENSTERMACHER,G.T., SOLTIS J.F.: Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. GRECMANOVÁ,H.,URBANOVSKÁ,E.,NOVOTNÝ,P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I.: Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. JANÍKOVÁ, M. Základy školní pedagogiky.Brno: Paido 2009. KALHOUS, Z., OBST,O et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. KALHOUS, Z., OBST,O . .: Didaktika sekundární školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. KASÍKOVÁ,H.: Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum 2001, 2009. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2009. KOTRBA, T., LACINA, L.: Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. MAŇÁK, J: Nárys didaktiky. Brno : MU, 2003.. MEŠKOVÁ, M.: Motivace žáků efektivní komunikací. Praha: Portál, 2012. MUŽÍK, J: Andragogická didaktika. Praha: CODEX Bohemia, 1998. PASCH, M a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998. PETTY, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál 2013. TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009. TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK, 1991. VALENTA, J. a kol.: Pohledy – projektová metoda ve škole a za školou. Praha, ARTAMA, 1993.
Seznam doporučené literatury bude doplňován průběžně. Last update: Tůmová Martina, PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|
|
||
S konkrétními požadavky na získání zápočtu budou zapsaní studenti seznámeni na počátku výuky jednotlivými vyučujícími. Last update: Rubešová Jana, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
|
|
||
1. Rámce pro utváření vlastního pojetí výuky a výukového stylu učitele: koncepce výuky, současné pojetí kurikula, předchozí zkušenost s výukou, podmínky ve výuce. 2. Cíle výuky a jejich vazba na další momenty výuky. Formulace cílů a jejich realizace ve výuce. Možnosti participace žáků na zacílení výuky.. 3. Základní otázky vzdělávacích obsahů ve výuce: výběr a možnosti uspořádání učiva, základní východiska pro didaktickou analýza učiva. Koncept didaktické znalosti obsahu. 4. Základní přehled o možnostech individualizace ve výuce: principy, technologie individualizace, typy individualizace, individualizační systémy. Inkluzivní strategie ve školním prostředí. 5. Volba forem výuky. Specifika forem výuky z hlediska uspořádání sociálních vztahů: kooperativní a kompetitivní formy výuky. Formy výuky z hlediska časového a prostorového. 6. Volba metod výuky. Užívání metod reproduktivních a produktivních. 7. Základy třídního managementu: řízení učebních činností a chování žáků. Základní přístupy ke zvládání rušivého chování studentů. Kázeň ve vyučování. 8. Hodnocení ve výuce: funkce hodnocení, aktéři hodnocení, typy hodnocení: učitelské hodnocení, žákovské hodnocení. Vztah hodnocení ve výuce a školní evaluace. 9. Specifika výuky dospělých. 10. Aktuální témata vztahující se k výuce. Last update: Tůmová Martina, PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|