|
|
|
||
Selected Topics of General (psyche and consciousness, cognitive processes, memory, learning, attention, emotion and
motivation) and Developmental Psychology (somatic, cogni-tive development and socialization process), Psychology of Personality (development of per-sonality, personality structure, temperament, abilities, character, Myself as an integrating component of personality, Ego defence mechanism) applied to the Education and also used in human everyday activities. Last update: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (21.06.2012)
|
|
||
Doporučená literatura: Úvod do psychologie pro učitele seznamuje se základy psychologie pro učitele zhruba v rozsahu těchto učebnic (přednášky tyto poznatky rozvíjejí, aktualizují a vedou k praktickým souvislostem): Čáp,J.: Psychologie výchovy a vyučování. Karolinum, Praha, l993. (I.část) NEBO Čáp,J., Mareš,J.: Psychologie pro učitele. Portál, Praha, 2000. (I.část) Langmeier,J., Krejčířová,D.: Vývojová psychologie. Grada, Praha, 1998. NEBO Vágnerová,M.: Vývojová psychologie I, Karolinum, Praha, 1997.
Další doporučená literatura: Pro požadavky testu je možné si osvojit jen určité části (kapitoly) dále uvedených publikací: Cumminsová, D.D. Záhady experimentální psychologie. Co psychologové zjistili o myšlení, citech a chování člověka. Praha: Portál, 1998. Krejčová, L. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada, 2011. Krejčová, L. Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál 2013 Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Academia, Praha, 2003 (a novější vydání). Říčan, P. Psychologie osobnosti (obor v pohybu). Praha: Grada 2007 (páté, rozšířené vydání s dotiskem v roce 2008). Sternberg, R. Kognitivní psychologie. Portál, Praha, 2002. Vágnerová, M. Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum, 2010. Last update: Šírová Eva, PhDr., Ph.D. (04.03.2021)
|
|
||
Vybrané kapitoly z obecné a kognitivní psychologie. Využití psychologie ve výchovně vzdělávacím procesu, charakteristika poznávacích procesů, tj. paměť, učení, pozornost, vnímání, řeč, myšlení, inteligence a jejich význam v edukačním procesu. Emoce a motivace v edukačních procesech a vztazích. Témata z psychologie osobnosti Vývoj a utváření osobnosti, struktura osobnosti -temperament, schopnosti, motivační dispozice, charakter, obranné mechanismy já, psychologické metody poznávání osobnosti. Vývojová psychologie (charakteristika vybraných věkových období z hlediska somatického, kognitivního, emocionálního a sociálního). Charakteristika poznávacích procesů a jejich klasifikace. Paměť, učení, pozornost a jejich specifické postavení v poznávacích procesech. Emoce a motivace. Emoce a jejich role v psychické regulaci. Motivace, motiv, klasifikace potřeb a možnosti jejich uspokojování ve školní praxi. Struktura osobnosti (temperament, schopnosti, motivační dispozice, charakter) Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Copingové strategie. Vývoj a utváření osobnosti. Procesy učení a zrání, socializace, výchova. Utváření já. Periodizace psychického vývoje. Charakteristika vybraných vývojových stadií z hlediska somatického, kognitivního a sociálního (mladší školní věk, dospívaní, nastupující dospělost). Souvislosti pro edukační procesy a vztahy. Dospělost a její specifika při vzdělávání. Last update: Šírová Eva, PhDr., Ph.D. (04.03.2021)
|