|
|
|
||
The aims of the course are oriented to the basics of educational sciences, educational terminology used, knowledge of
essential schooling issues in the societal context. The development of chosen key skills in teacher education area are involved in the focus of the course as well. Last update: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (21.06.2012)
|
|
||
Základní: VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2011. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: UIV, 2001 (tzv. Bílá kniha). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. MŠMT 2014. STROUHAL, M. : Teorie výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013. Rámcové vzdělávací programy (vybraných druhů škol).
Doporučená: DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. DYMOKURSKÝ, O.; KASPER, T. (eds.) Koncepce vzdělávání v současné kurikulární diskusi: Kudy vede cesta kurikulární reformy. Brno: Paido 2014. FEŘTEK, T. Ředitelská kuchařka. AISIS, 2002. JANÍKOVÁ, M. Základy školní pedagogiky.Brno: Paido 2009. PELIKÁN, J: Výchova pro život.Prah: ISV, 1997, 2004. PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. PRÁŠILOVÁ , M. Vybrané kapitoly z managementu pro učitele. Olomouc: UP, 2003. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. TONUCCI : Vyučovat nebo naučit? Praha: PF UK 1991. KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009. ŠTECH, S. Reforma kurikula jako kulturní změna. In Zikmundová, V. (ed.). Rámcový vzdělávací program a výtvarná výchova. Sympozium ČS INSEA Plzeň, 16.-18. října 2004. Plzeň: Západočeská univerzita Plzeň, 2007, s. 11-19. ŠTECH, S. Spor o „profesi“ – o čem a jak se mluví. In Stát se učitelem. Praha: PedF UK, 1995, s. 6-51. ŠTECH, S. Škola stále nová. Praha: Karolinum, 1992. ŠTECH, S. Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. In Pedagogika, 59(2), s. 105–116. Další zdroje ke studiu budou doporučovány průběžně. Last update: Tůmová Martina, PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|
|
||
1.Současné pojetí profese učitele. Učitel jako reflektující praktik. Role učitele. 2. Pedagogika jako věda a jako „umění“. Výchova, vzdělání a vzdělávání jako základní pojmy pedagogiky. Vztah pedagogické teorie a praxe. Historicko-společenská funkce výchovy. 3. Povaha a proměny pedagogických diskursů a jejich vliv na výchovně vzdělávací praxi. 4. Proces výchovy a jeho základní prvky (cíle, činitelé, podmínky, prostředky a výsledky výchovy). 5. Institucionalizace výchovy, význam a funkce školy v systému výchovy. Školský systém a jeho současné proměny. Školská soustava a klasifikace ISCED. 6. Transformace školy a současný stav školské reformy. Základní kurikulární a legislativní dokumenty. Rámcové vzdělávací programy a jejich převod do školních vzdělávacích programů. Kompetenční pojetí vzdělání. 7. Pedagogické modely školy (škola transmisivní, konstruktivní, alternativní školy). 8. Pedagogické situace. Pedagogická komunikace jako nástroj procesu výchovy a vzdělávání. 9. Kolegialita a týmová práce učitelů. Spolupráce učitelského sboru s dalšími aktéry ve vzdělávacím prostředí. 10. Etická problematika a problematika hodnot v práci učitele. 11. Aktuální otázky výchovy, vzdělávání. 12. Vybrané otázky školské politiky a jejich vliv na práci školy a učitele (inkluzivní vzdělávání aj..) Last update: Tůmová Martina, PhDr., Ph.D. (02.02.2018)
|