V rámci předmětu Repetitorium geografie I si student prezenční i asynchronní formou postupně doplní a zopakuje učivo geografie nezbytné pro potřeby školní praxe a zároveň potřebné pro složení závěrečné zkoušky z didaktiky geografie. Zřetel je veden k současně platnému RVP pro základní školy a gymnázia a aktuálnímu stavu geografického poznání. Důraz bude kladen především na učivo geografie (planetární geografii, fyzickou geografii a kartografii), které obvykle činí žákům problémy, miskoncepce a mezipředmětové vztahy. V případě potřeby budou studentům k dispozici vyučující, a to po předchozí domluvě.
Předmět je zakončen písemnou zkouškou.
Last update: Cimová Tereza, RNDr., Ph.D. (25.09.2025)
Learning outcomes - Czech
učivo/téma
Očekávané výstupy
Účastník kurzu:
Země ve Vesmíru, tvar Země, orientace na Zemi (zeměpisné souřadnice)
●popíše polohu Země ve Sluneční soustavě
●vysvětlí rozdíl mezi geoidem, elipsoidem a referenční koulí; popíše, jak tvar Země ovlivňuje zemskou gravitaci a výpočet nadmořské výšky
●orientuje se v zeměpisných souřadnicích, určí geografickou polohu místa na Zemi s pomocí zeměpisné šířky a zeměpisné délky
●využívá znalosti o zeměpisných souřadnicích a orientaci na mapě k řešení úkolů, jako je určování trasy, výpočet vzdáleností mezi místy na Zemi a používání moderních navigačních technologií (např. GPS)
Pohyby Země
●rozliší a vysvětlí základní pohyby zemského tělesa a objasní důsledky těchto pohybů pro život na Zemi
Čas, kalendář
●vysvětlí rozložení časových pásem na Zemi, princip slunečního času a vzniku různých kalendářů
●objasní, jak se časová pásma vytvářejí na základě zeměpisné délky a rotace Země; aplikuje tyto znalosti při určování místního času v různých částech světa
Utváření zemského povrchu
●popíše základní procesy utváření zemského povrchu a identifikuje různé typy reliéfů
●analyzuje vliv geologických procesů na krajinnou změnu
●aplikovat koncepty utváření zemského povrchu na konkrétní geografické lokality
Přírodní rozmanitost světa
●rozliší základní biomy a klimatické pásy světa a vysvětlí jejich specifické klimatické a ekologické vlastnosti
●rozpozná klíčové ekosystémy (např. korálové útesy, savany, boreální lesy) a vysvětlí jejich ekologickou roli a význam pro udržení globální biologické rozmanitosti
●aplikuje poznatky o přírodní rozmanitosti k identifikaci ekologických problémů (např. ztráta biodiverzity, změna klimatu) a navrhne možné opatření pro ochranu a udržitelné využívání přírodních zdrojů
Mapové dovednosti
●čte, analyzuje a interpretuje různé druhy a typy map
●kriticky využívá mapy a další zdroje geografických dat pro vlastní učení i každodenní poznávání reality
Druhy map a kartografická zobrazení
●využívá různé typy a druhy map
●rozlišuje různá kartografická zobrazení a zdůvodní jejich výběr pro daný typ mapy
●využívá geotechnologie k získávání, zpracování, vizualizaci a sdílení geografických dat
Last update: Cimová Tereza, RNDr., Ph.D. (25.09.2025)