Last update: Ing. Luboš Matějíček, Ph.D. (27.10.2019)
Výběrová přednáška je zaměřena na geografické informační systémy (GIS) a jejich využití při řešení otázek životního prostředí v širším rámci přírodních věd. Přednáška zahrnuje kapitoly týkající se vývoje a historických souvislostí správy prostorových dat, metod analýzy prostorových dat, datových konverzí, digitalizace mapových podkladů, tvorby výstupních sestav a vizualizace. Dále jsou zařazeny okruhy zaměřené na zpracování dat získaných z GPS, DPZ a CAD. Pro studenty přírodovědných oborů představuje nadstavbový kurs, na který mohou navazovat další tematicky zaměřené výběrové přednášky, cvičení a semináře. I když prezentace vybraných úloh nevyžaduje hlubší znalosti GIS, základní zkušenosti jsou vítány nikoliv však vyžadovány. Prezentace jednotlivých přístupů ke zpracování dat vychází z metodických materiálů ESRI (Environmental Systems Research Institute) a odborné zahraniční literatury. Předmět je také k dispozici v systému MOODLE.
Last update: Ing. Luboš Matějíček, Ph.D. (27.10.2019)
The optional lecture focuses on geographic information systems (GIS) and their use in solving environmental issues in the broader framework of natural sciences. The lecture includes chapters on the development and historical context of spatial data management, spatial data analysis methods, data conversions, digitalization of map assets, production of output reports and visualization. In addition, circuits focusing on the processing of data obtained from GPS, Remote Sensing and CAD are included. Although the presentation of selected tasks does not require deeper knowledge of the GIS, the basic experience is welcomed but not required. The presentation of individual approaches to data processing is based on the methodological materials of ESRI (Environmental Systems Research Institute) and research publications. The subject is also available in the MOODLE.
Literature -
Last update: Ing. Luboš Matějíček, Ph.D. (27.10.2019)
Albrecht, J. (2007). Key Concepts and Techniques in GIS. London: SAGE Publications.
Armstrong, L. (2015). Mapping and Modeling Weather and Climate with GIS. Redlands: ESRI.
Bateman, I.J., Lovett, A.A. and Brainard J.S. (2003). Applied Environmental Economics : A GIS Approach to Cost-Benefit Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Dixon, B., Uddameri, V. and Ray, C. (2016). GIS and Geocomputation for Water Resource Science and Engineering. USA: American Geophysical Union.
Dorman, M. (2014). Learning R for Geospatial Analysis. Birmingham: Packt Publishing.
Graser, A. (2014). Learning QGIS. Birmingham: Packt Publishing.
Kennedy, M.D. and Goodchild, J. (2013). Introducing Geographic Information Systems with ArcGIS: A Workbook Approach to Learning GIS. New Jersey: Wiley.
Mather, P. and Koch, M. (2010). Computer Processing of Remotely-Sensed Images : An Introduction. New Jersey: Wiley.
Mitchell, A. (2012). Esri Guide to GIS Analysis, Volume 3 : Modeling Suitability, Movement, and Interaction. Redlands: ESRI.
Okabe, A. and Sugihara, K. (2012). Spatial Analysis along Networks : Statistical and Computational Methods. New Jersey: Wiley.
Pistocchi, A. (2014). GIS Based Chemical Fate Modeling : Principles and Applications. New Jersey: Wiley.
Tomlinson, R. (2013) Thinking About GIS : Geographic Information System Planning for Managers. Redlands: ESRI.
Last update: Ing. Luboš Matějíček, Ph.D. (27.10.2019)
Albrecht, J. (2007). Key Concepts and Techniques in GIS. London: SAGE Publications.
Armstrong, L. (2015). Mapping and Modeling Weather and Climate with GIS. Redlands: ESRI.
Bateman, I.J., Lovett, A.A. and Brainard J.S. (2003). Applied Environmental Economics : A GIS Approach to Cost-Benefit Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Dixon, B., Uddameri, V. and Ray, C. (2016). GIS and Geocomputation for Water Resource Science and Engineering. USA: American Geophysical Union.
Dorman, M. (2014). Learning R for Geospatial Analysis. Birmingham: Packt Publishing.
Graser, A. (2014). Learning QGIS. Birmingham: Packt Publishing.
Kennedy, M.D. and Goodchild, J. (2013). Introducing Geographic Information Systems with ArcGIS: A Workbook Approach to Learning GIS. New Jersey: Wiley.
Mather, P. and Koch, M. (2010). Computer Processing of Remotely-Sensed Images : An Introduction. New Jersey: Wiley.
Mitchell, A. (2012). Esri Guide to GIS Analysis, Volume 3 : Modeling Suitability, Movement, and Interaction. Redlands: ESRI.
Okabe, A. and Sugihara, K. (2012). Spatial Analysis along Networks : Statistical and Computational Methods. New Jersey: Wiley.
Pistocchi, A. (2014). GIS Based Chemical Fate Modeling : Principles and Applications. New Jersey: Wiley.
Tomlinson, R. (2013) Thinking About GIS : Geographic Information System Planning for Managers. Redlands: ESRI.
Requirements to the exam -
Last update: Ing. Luboš Matějíček, Ph.D. (28.09.2020)
News (2020/SEP28) see Czech version
Original information
1. Creation of selected tasks based on direction of the supervisor.
2. Missing exercise can be substituted by reports based on recommendation of the supervisor.
Note: Subject can be graduated by distance teaching using MOODLE
Last update: Ing. Luboš Matějíček, Ph.D. (28.09.2020)
Aktuality (28.9.2020)
Předmět MO550P77 Aplikace GIS bude vzhledem k aktuálnímu vývoji zdravotní situace vyučován distanční formou. Prezentace přednášek a zadání demo úloh budou k dispozici na MOODLE ve formátu pdf.
Pro online prezentace a konzultace se jako nejjednodušší jeví využití Google Meet a Microsoft Teams.
V rámci výuky budeme využívat především ArcGIS Online společně s dalšími aplikacemi, ArcGIS Pro (podle možností dostupné výpočetní techniky mimo fakultu) a další doplňkové nástroje GIS, které jsou většinou dostupné z prostředí webových prohlížečů. Kde je třeba, bude zřízen účet pro Váš přístup.
Oficiálně by jsme začali výuku podle rozvrhu v úterý 6.10. 2020 v 10:40, kde projednáme další organizační věci (přes e-mail v SISu Vám předtím odešlu přístupový kód pro hromadné online setkání).
Pro splnění předmětu bude třeba vypracovat vybrané demo úlohy. Na samotné zpracování úloh bude dostatek času a nebudou přímo vázány na následná online setkání.
Vstupními předpoklady pro absolvování předmětu jsou orientační znalosti práce s počítačem na úrovni střední školy.
Pokud by nastal problém s dostupností vhodné výpočetní techniky, demo úlohy lze individuálně zpracovat v učebně Laboratoře GIS.
Původní sdělení
1. Vypracování vybraných úloh podle pokynů na cvičení.
2. Zameškané cvičení lze nahradit odevzdáním semestrální práce podle pokynů vyučujícího.
Poznámka: Předmět lze absolvovat distační formou s využitím MOODLE
Syllabus -
Last update: Ing. Luboš Matějíček, Ph.D. (27.10.2019)
Preface: background and history, functional elements and data. Data structures: raster, vector, TIN, comparisons between data structures, data acquisition. Topology: introduction to ArcInfo data structure (coverage, geodatabase). Data management: introduction to RDBMS and SQL. Analysis I: preprocessing and postprocessing, management of spatial data. Analysis II: data conversion, spatial analysis and modelling. Management of input data: digitising and scanning features. Management of output data: display and visualization. Computer Aided Design-CAD: data structure, analysis, extensions, projects. Global Positioning Systems-GPS: introduction. Remote Sensing: introduction. Practical training: projects and studies. Applications: ecology, environmental studies, selected examples in natural science.
Last update: Ing. Luboš Matějíček, Ph.D. (27.10.2019)