Environmental chemistry - MO550P76
Title: Environmentální chemie
Czech title: Environmentální chemie
Guaranteed by: Institute for Environmental Studies (31-550)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:written
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: 1
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Jan Hovorka, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Jan Hovorka, Ph.D.
Class: NIR spectrometr
Opinion survey results   Examination dates   SS schedule   
Annotation -
The lecture introduces students to cycles of As, Hg, Pb, Cd, Zn, S, N, C, O, P and H2O in the environment, with the size and speed of element fluxes in the environment. It focuses on resources versus sinks of the elements in the environment, on the effect of living matter on element fluxes. The course can be taught in English
Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (24.10.2019)
Literature - Czech

P.O'Neil, Environmental chemistry, Chapman&Hall, London, 1993

E.Merian, Metals and their compounds in the environment, VCH, Weinheim, 1991

Last update: Hovorka Marek (22.10.2003)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška se skládá z písemného testu znalostí otázky probírané na přednášce nebo zadané k samostudiu.

Test má 60 otázek z nichž na každou je ze čtyř možností vždy jen jedna odpověď správná.

Last update: Hovorka Jan, RNDr., Ph.D. (16.11.2011)
Syllabus -

Environmental cycles of As, Hg, Pb, Cd, Zn, S, C, O, P

Flow versus rate of elemental cycles

Sources x sinks of the elements

Influence of the living matter on elemental cycles

Last update: Hovorka Marek (22.10.2003)
Learning outcomes - Czech

Vzdělávacími cíli kurzu jsou:

1.                   Pochopit koncepci šíření kontaminantů v životním prostředí

2.                   Identifikovat klíčové vlastnosti kontaminantu a složek ŽP na jejich vliv na rychlost a velikost látkových toků

3.                   Umět rozlišit rozdíly a analyzovat klíčové kroky šíření jednotlivých kontaminantů v ŽP

4.                   Hodnotit vliv člověka na chemismus kyslíku a síry ve stratosféře a troposféře

5.                   Umět zhodnotit vliv člověka na globální cyklus dusíku zejména s ohledem na zemědělství

Last update: Hovorka Jan, RNDr., Ph.D. (10.03.2025)