The aim of the course is to deepen the acquired knowledge and acquire practical skills in solving prepared tasks and projects from the field of the environment in the wider context of natural sciences. The presentation of individual tasks is based on methodological materials of ESRI (Environmental Systems Research Institute) and specialist foreign literature. To master the exercises, a basic knowledge of the English language and mastery of basic subjects focused on the environment, ecology, mathematics and statistics are required. The exercise is also available in the MOODLE system.
The subject is currently taught by distance learning.
Last update: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Cílem předmětu je prohloubit získané vědomosti a nabýt praktické dovednosti při řešení připravených úloh a projektů z oblasti životního prostředí v širším kontextu přírodních věd. Prezentace jednotlivých úloh vychází z metodických materiálů ESRI (Environmental Systems Research Institute) a odborné zahraniční literatury. Pro zvládnutí cvičení je požadována základní znalost anglického jazyka a zvládnutí základních předmětů zaměřených na životní prostředí, ekologii, matematiku a statistiku. Cvičení je také k dispozici v systému MOODLE.
Předmět je aktuálně vyučován distanční formou.
Last update: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Literature -
Burrough, P.A., McDonnell, R.A., 1998. Principles Geographical Information Systems. Oxford University Press, Oxford.
Goodchild, M., 1996. GIS and Environmental Modeling: Progress and Research Issues. John Wiley&Sons.
Heath, D., 1995. An introduction to experimental design and statistics for biology. UCL Press, London.
Johnston, C.A., 1998. Geographic Information Systems in Ecology. Blackwell Science, London.
Last update: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Burrough, P.A., McDonnell, R.A., 1998. Principles Geographical Information Systems. Oxford University Press, Oxford. Goodchild, M., 1996. GIS and Environmental Modeling: Progress and Research Issues. John Wiley&Sons. Heath, D., 1995. An introduction to experimental design and statistics for biology. UCL Press, London. Johnston, C.A., 1998. Geographic Information Systems in Ecology. Blackwell Science, London.
Last update: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Requirements to the exam -
The subject MO550P59 Geoinformation methods for the environment contains projects for independent processing. Project presentations and assignments are available on MOODLE. To be awarded credit, you must choose at least 7 tasks from the current offer and submit the required results to MOODLE. The task is completed when you get more than 50 points in the range of 0 to 100. The necessary software, ArcGIS Pro installation files (approx. 1.5 GB), will be sent by the teacher on request via e-mail: lmatejic@natur.cuni.cz. If there is a problem with the availability of suitable computer technology, tasks can also be processed individually in the classroom of the GIS Laboratory. ArcGIS Pro is currently only available on the Windows platform.
Last update: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Předmět MO550P59 Geoinformační metody pro životní prostředí obsahuje projekty pro samostatné zpracování. Prezentace projektů a zadání úloh jsou k dispozici na MOODLE.
Pro udělení zápočtu je třeba si vybrat z aktuální nabídky alespoň 7 úloh a požadované výsledky odevzdat do MOODLE. Úloha je splněna při získání více než 50 bodů v rozsahu 0 až 100.
Potřebný software, instalační soubory ArcGIS Pro (cca 1,5 GB), zašle vyučující na vyžádání přes e-mail: lmatejic@natur.cuni.cz. Pokud by nastal problém s dostupností vhodné výpočetní techniky, úlohy lze také individuálně zpracovat v učebně Laboratoře GIS. ArcGIS Pro je zatím k dispozici pouze na platformě Windows.
Last update: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (14.03.2024)
Syllabus -
Thematic blocks:
Predict deforestation in the Amazon rain forest
Model water quality using interpolation
Build a model to connect mountain lion habitat
Build a 3D scene for the Oso mudslide in Washington
Investigate pollution patterns with space-time analysis
Site a sustainable shrimp farm
Find ocean bathymetry data
Visualize an ocean canyon in 2D and 3D
Evaluate Ethiopia's changing landscape
Visualize and explore coral reef habitats with voxels
Estimate solar power potential
Classification using deep learning
Last update: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (12.03.2025)
Tématické bloky:
Predict deforestation in the Amazon rain forest
Model water quality using interpolation
Build a model to connect mountain lion habitat
Build a 3D scene for the Oso mudslide in Washington
Investigate pollution patterns with space-time analysis
Site a sustainable shrimp farm
Find ocean bathymetry data
Visualize an ocean canyon in 2D and 3D
Evaluate Ethiopia's changing landscape
Visualize and explore coral reef habitats with voxels
Estimate solar power potential
Classification using deep learning
Last update: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (12.03.2025)
Learning outcomes -
Learning outcomes (target category of knowledge, skills or attitudes to which students are to reach, adapted to the level of knowledge of mathematics and computer programming): -using the presented foreign projects to gain a broader overview of the issue of processing with the use of GIS, remote sensing and GNSS, -the ability to further increase your knowledge with regard to the introduction of new computer systems for data acquisition, processing and presentation.
Last update: Matějíček Luboš, Ing., Ph.D. (12.03.2025)
Výsledky učení (cílová kategorii znalostí, dovedností či postojů, ke které mají studenti dospět, přizpůsobeno úrovni znalostí matematiky a počítačového programování): -s využitím prezentovaných zahraničních projektů získat širší rozhled v problematice zpracování s využitím systémů GIS, DPZ a GNSS, -schopnost dále zvyšovat své znalosti s ohledem na nastup nových počítačových systémů na získávání, zpracování a prezentaci dat.
Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (11.03.2025)