- The student understands the terminology of organic compounds and can apply the correct terms in chemical contexts.
- The student identifies basic types of organic reactions and can classify them according to their characteristics.
- The student explains the principles of isomerism and distinguishes between inductive and mesomeric effects, including stereochemical terms.
- The student explains the properties and reactions of hydrocarbons, including alkanes, alkenes, alkynes, and aromatics, and gives examples of their representatives.
- The student describes the preparation and properties of derivatives of hydrocarbons, such as halides, alcohols, carbonyl compounds, and carboxylic acids.
- The student classifies natural substances such as heterocycles, isoprenoids, dyes, and fragrances and understands their importance in biochemistry.
- The student analyzes the composition of living organisms and understands the role of various biomolecules in biological processes.
- The student classifies carbohydrates according to their structure and function and can explain their metabolism.
- The student describes the structure of amino acids and peptides, including their properties and functions in the body.
- The student understands the structure of proteins and can distinguish between different types of folded proteins.
- The student explains enzymatic reactions including reaction equilibrium, enzyme kinetics, inhibition and regulation of processes.
- The student describes the structure of nucleic acids and understands the processes of replication, transcription, and translation.
- The student understands the structure of lipids and biomembranes, including their functions and metabolic pathways such as β-oxidation.
- The student understands the basic relationships in metabolism, including catabolism and anabolism, and can describe key metabolic pathways.
- The student understands human biochemistry, including digestion, blood oxygen transport, hormonal regulation, and metabolism of foreign substances.
- The student explains the process of photosynthesis and distinguishes between the different types of plants (C3, C4, CAM) involved in this process.
Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
- Student rozumí názvosloví organických sloučenin a umí aplikovat správné termíny v chemických kontextech.
- Student identifikuje základní typy organických reakcí a dokáže je klasifikovat podle jejich charakteristik.
- Student vysvětluje principy izomerie a rozlišuje mezi indukčními a mezomerními efekty, včetně stereochemických pojmů.
- Student vysvětluje vlastnosti a reakce uhlovodíků, včetně alkanů, alkenů, alkynů a aromátů, a uvádí příklady jejich zástupců.
- Student popisuje přípravu a vlastnosti derivátů uhlovodíků, jako jsou halogenderiváty, alkoholy, karbonylové sloučeniny a karboxylové kyseliny.
- Student klasifikuje přírodní látky, jako jsou heterocykly, isoprenoidy, barviva a vonné látky, a rozumí jejich významu v biochemii.
- Student analyzuje složení živých organismů a chápe roli různých biomolekul v biologických procesech.
- Student klasifikuje sacharidy podle jejich struktury a funkce a umí vysvětlit jejich metabolismus.
- Student popisuje strukturu aminokyselin a peptidů, včetně jejich vlastností a funkcí v organismu.
- Student rozumí struktuře proteinů a umí rozlišovat mezi různými typy složených proteinů.
- Student vysvětluje enzymatické reakce včetně reakční rovnováhy, kinetiky enzymů, inhibice a regulace procesů.
- Student popisuje strukturu nukleových kyselin a chápe procesy replikace, transkripce a translace.
- Student analyzuje strukturu lipidů a biomembrán, včetně jejich funkcí a metabolických drah jako β-oxidace.
- Student rozumí základním vztahům v metabolismu, včetně katabolismu a anabolismu, a umí popsat klíčové metabolické dráhy.
- Student rozumí biochemii člověka, včetně trávení, přenosu kyslíku krví, hormonální regulace a metabolismu cizorodých látek.
- Student vysvětluje proces fotosyntézy a rozlišuje mezi různými typy rostlin (C3, C4, CAM) zapojených do tohoto procesu.
Last update: Martínek Václav, doc. RNDr., Ph.D. (30.09.2024)
|