The course is designed for students of chemistry teaching in extra studies. The pedagogical practice consists of two parts: (1) observing/inspecting pedagogical practice when students visit lessons of chemistry teacher at the secondary school and (2) teaching pedagogical practice when students teach chemistry by one or two chemistry teachers of the chosen secondary school.
Students encounter a real teaching environment within the course, and the course provides their own teaching activities.
Observing the lessons and final teaching practice takes place at secondary school with one or more faculty teachers.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Souvislá pedagogická praxe navazuje na předchozí praxe a uskutečňuje se na spolupracující fakultní ZŠ, SŠ, případně i škole, kde je student již zaměstnán. Pedagogická praxe z chemie probíhá pod vedením kvalifikovaných vyučujících chemie na těchto školách a pověřeného vyučujícího z PřF UK. Její součástí jsou v menší míře hospitace ve výuce různých vyučujících a důraz je kladen na vlastní výuku studentů. Ta probíhá individuálně, tedy každý student je na praxi sám a vede hodiny pod vedením provázejícího učitele. Provázející učitel diskutuje se studentem přípravy, seznamuje ho se školní praxí, upozorňuje na problémové situace ve výuce chemie, v učivu nebo i chování třídy, diskutuje možnosti provedení výuky, a především: poskytuje kvalitní zpětnou vazbu ohledně odvedené hodiny. V prvních hodinách je možné vést hodinu chemie společně formou tandemu, což rozvíjí schopnost spolupráce studenta s provázejícím učitelem. Student v ideálním případě zvolí jednu souvislou praxi na ZŠ a druhou na SŠ, případně obě na SŠ, zároveň studentům s pedagogickou praxí může být praxe uznána na základě potvrzení úvazku učitele chemie. Během praxe přijíždí na návštěvu pracovník Katedry učitelství a didaktiky chemie, aby zhlédl pedagogický výstup studenta a účastnil se tripartitní reflexe.
Rozsah:
Požadavky na jednu souvislou praxi: 30 hodin, z toho alespoň 10 hodin přímé výuky studenta, včetně jednoho laboratorního cvičení (dvouhodinový blok se počítá za jednu vyučovací jednotku).
Fakultní učitel diskutuje se studentem přípravu, je facilitátorem pedagogické praxe a současně mentorem. Po skončení výuky reflektuje fakultní učitel se studentem vyučovací jednotku, diskutují odbornou a didaktickou správnost, možnosti vedení výuky, výzvy pro další výuku. Fakultní učitel sleduje progres studenta a upozorňuje jej na případné opakující se nedostatky, zároveň může nabízet způsoby řešení.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (11.10.2024)
Literature -
Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (12.02.2020)
Requirements to the exam -
Requirements to gain the credits:
- presence at organizational meeting (before own practice)
- deliver forms A, B, C
- observe 4-5 chemistry lesson and make notes from the observation (will be discussed at the final meeting)
- active teaching at 16 lessons (2 lessons of which are laboratory practice)
- deliver the preparation materials for all taught lessons (worksheets, presentation, test, game, ...)
- personal reflection of the practice (1/2 page A4)
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Požadavky k zápočtu:
- účast na organizačním setkání před praxemi
- hospitace 5-6 chemických hodin, zapisovat si postřehy, o kterých se bude diskutovat na závěrečném setkání
- výuka 24 vyučovacích jednotek (z čehož 2 jsou laboratorní cvičení)
- odevzdat v učebně přípravy na hodiny a materiály z příprav na výuku chemie (pracovní listy, testy, chemické hry, atd.)
- vlastní reflexe absolvované praxe v rozsahu min 1/2 strany
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (11.10.2024)
Learning outcomes - Czech
Studenti během souvislých praxí: - vytvářejí přípravu na vyučovací jednotku, - volí vhodné výukové postupy (využití široké škály forem, metod a technik) a postupy hodnocení s důrazem na formativní hodnocení, - sestavují učební úlohy a vhodně je zařazují, - využívají vhodné materiální didaktické prostředky (didaktická technika, učební pomůcky), výukové prostory a jejich vybavení, - využívají odpovídající metodické pomůcky a učební textové, hypertextové a multimediální pomůcky, - adekvátně vedou výuku chemie, efektivně ji organizují, - didakticky zprostředkovávají učivo (metodická analýza učiva), - při výuce chemie pracují individuálně nebo týmově s heterogenní skupinou žáků a diferencovaně podporují učení žáků podle jejich individuálních potřeb (včetně žáků se SVP), - při přípravě i výuce využívají metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností chemie, - berou ohled na žákovo pojetí učiva (práce se zkušeností žáků, zvláště práce s miskoncepcemi), - používají vhodnou pedagogickou komunikaci a odpovídající řízení sociální komunikace žáků, - spoluutvářejí vhodné klima třídy, - reflektují průběh výuky i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe a sebereflexe, - reflektují průběh výuky s využitím žákovských, kolegiálních, popř. externích hodnocení, - na základě provedeného hodnocení a sebehodnocení navrhují, je-li to potřebné, a přijímají případná opatření směřující ke změně pedagogických přístupů či výukových postupů.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (11.10.2024)