SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
School practice I - MDPSCH007
Title: Souvislá pedagogická praxe z chemie I
Czech title: Souvislá pedagogická praxe z chemie I
Guaranteed by: Futher Education Centre (31-643)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/20, C [HS]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Guarantor: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Annotation -
The course is designed for students of chemistry teaching in extra studies. The pedagogical practice consists of two parts: (1) observing/inspecting pedagogical practice when students visit lessons of chemistry teacher at the secondary school and (2) teaching pedagogical practice when students teach chemistry by one or two chemistry teachers of the chosen secondary school.
Students encounter a real teaching environment within the course, and the course provides their own teaching activities.
Observing the lessons and final teaching practice takes place at secondary school with one or more faculty teachers.
Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Literature -

Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Requirements to the exam -

Requirements to gain the credits:

- presence at organizational meeting (before own practice)

- deliver forms A, B, C

- observe 4-5 chemistry lesson and make notes from the observation (will be discussed at the final meeting)

- active teaching at 16 lessons (2 lessons of which are laboratory practice)

- deliver the preparation materials for all taught lessons (worksheets, presentation, test, game, ...)

- personal reflection of the practice (1/2 page A4)

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (25.10.2019)
Learning outcomes - Czech

Studenti během souvislých praxí:
- vytvářejí přípravu na vyučovací jednotku,
- volí vhodné výukové postupy (využití široké škály forem, metod a technik) a postupy hodnocení s důrazem na formativní hodnocení,
- sestavují učební úlohy a vhodně je zařazují,
- využívají vhodné materiální didaktické prostředky (didaktická technika, učební pomůcky), výukové prostory a jejich vybavení,
- využívají odpovídající metodické pomůcky a učební textové, hypertextové a multimediální pomůcky,
- adekvátně vedou výuku chemie, efektivně ji organizují,
- didakticky zprostředkovávají učivo (metodická analýza učiva),
- při výuce chemie pracují individuálně nebo týmově s heterogenní skupinou žáků a diferencovaně podporují učení žáků podle jejich individuálních potřeb (včetně žáků se SVP),
- při přípravě i výuce využívají metodických postupů pro utváření specifických znalostí a dovedností chemie,
- berou ohled na žákovo pojetí učiva (práce se zkušeností žáků, zvláště práce s miskoncepcemi),
- používají vhodnou pedagogickou komunikaci a odpovídající řízení sociální komunikace žáků,
- spoluutvářejí vhodné klima třídy,
- reflektují průběh výuky i dosažené výsledky, a to na základě formativních principů, pedagogické reflexe a sebereflexe,
- reflektují průběh výuky s využitím žákovských, kolegiálních, popř. externích hodnocení,
- na základě provedeného hodnocení a sebehodnocení navrhují, je-li to potřebné, a přijímají případná opatření směřující ke změně pedagogických přístupů či výukových postupů.

Last update: Stratilová Urválková Eva, RNDr., Ph.D. (11.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html